Dějepis

Gymnázium

Dějepis a digitální technologie

Ve vzdělávacím oboru Dějepis si žáci osvojují digitální kompetence tím, že využívají své znalosti a dovednosti pracovat s digitálními technologiemi získané v základním vzdělávání a dále je rozvíjejí. Podporuje se aktivní činnost žáků k posuzování historické reality při práci s historickými zdroji a prameny, ke kritickému hodnocení historických informací, jevů, procesů a problémů. Posiluje se motivace a aktivizace žáků pro jejich vlastní sledování, interpretace a prezentace historických událostí. To směřuje zejména k podpoře žáků lépe vnímat události moderních dějin a problémů současného světa. Žáky je potřebné ve výuce dějepisu vést k zodpovědnému a kritickému používání digitálních technologií, ke schopnosti řešit situace, pokud dochází v digitálním prostředí k nekorektnímu, neetickému nebo protiprávnímu jednání. Žáci jsou vedeni k tomu, aby dokázali čelit historickým i současným dezinformacím ve zdrojích, když s pomocí digitálního prostředí získávají podstatné informace o historické realitě starších i nejnovějších dějin, konfrontují je s informacemi a daty v dostupných odborných zdrojích (encyklopedie, databáze, časopisy) a porovnávají je s vlastní zkušeností. Žáci třídí, ukládají, zálohují a sdílejí získané historické informace, data a prameny ve vhodných formátech a úložištích.

V Dějepise rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • vedeme žáky k volbě a účelnému a kritickému využívání digitálních technologií při vyhledávání, třídění a hodnocení digitalizovaných historických informací, zdrojů a pramenů ve vhodných formátech a úložištích

  • vedeme žáky k dalšímu digitálnímu zpracování, ukládání, zálohování a sdílení získaných historických informací a poznatků, k tvorbě vlastního digitálního obsahu a k odpovědnosti při jeho vytváření

  •  klademe důraz na odpovědné a kritické chování a jednání žáků v digitálním prostředí při práci s digitálními historickými zdroji a prameny, archiváliemi, historickými ilustracemi a animacemi, digitálními historickými mapami, portály, dějepisnými materiály a dostupnými online dějepisnými kanály a pořady

  • rozvíjíme dovednosti žáků analyzovat a interpretovat informace a data historických událostí získané v digitálním prostředí a vyvozovat z nich odpovídající závěry

  • vedeme žáky k respektování autorského zákona a k uvádění bibliografických pramenů při užívání, sdílení a šíření historických informací v digitálním prostřed

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • aktivně a účelně používat k orientaci v historické realitě dostupné digitální technologie, portály s dějepisnými materiály a dostupné online dějepisné kanály a pořady

    Komentář: Tato dovednost navazuje na stávající výstup v RVP G v tematickém okruhu Úvod do studia historie („žák rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace“) a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.

  • získávat, vyhledávat, kriticky posuzovat zdroje, data a informace z oblasti historických reálií v digitálním prostředí

  • pracovat s digitalizovanými historickými zdroji a prameny, archiváliemi, historickými ilustracemi a animacemi, digitálními historickými mapami

  • ověřovat pravdivost získaných historických informací, rozpoznávat dezinformační a manipulativní postoje a strategie v digitálním světě

  • vytvořit vlastní prezentaci na historické téma s použitím digitálních technologií na základě dostupných zdrojů na internetu, a to se všemi náležitostmi včetně citací a odkazů na použité zdroje

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

Pro rozvoj digitálních kompetencí
  • podporujeme žáky v tom, aby rozvíjeli používání digitálních technologií k orientaci v historické realitě všech historických etap lidské společnosti

  • vedeme žáky k tomu, aby kriticky pracovali s digitalizovanými historickými zdroji a prameny

  • zpřístupňujeme žákům důvěryhodné digitální historické zdroje a prameny, učíme je rozpoznávat, vyhledávat,  třídit, ověřovat a vytvářet jejich vlastní archivy a portfolia

  • klademe důraz na to, aby žáci respektovali autorský zákon a uváděli důsledně citace při užívání, sdílení a šíření informací historické reality v digitálním prostředí

  • vedeme žáky k ochraně osobní identity a dat při jejich sdílení historické reality v digitálním prostředí

Pro rozvoj kompetence k učení
  • vedeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie při práci s historickými objekty, jevy a procesy a v jejich osobních prezentacích
  • podporujeme žáky v jejich kritických přístupech k historickým zdrojům a pramenům, k ověřování jejich původu a pravdivosti
  • motivujeme žáky k tvorbě osobních prezentací v tématech orální a rodinné historie, které umožňují tvorbu digitálního obsahu pomocí videosnímků, audiozáznamů, fotografií, virtuální reality apod.
Pro rozvoj kompetence komunikativní
  • vedeme žáky ke vzájemné komunikaci o tvůrčích postupech a výsledcích práce s digitálními historickými zdroji a prameny prostřednictvím vhodných digitálních komunikačních prostředků, nástrojů a přístrojů
  • procvičujeme s žáky rozlišování nekorektních, dezinformačních a manipulativních zdrojů a pramenů v historické realitě
Pro rozvoj kompetence sociální a personální
  • podporujeme žáky v zodpovědné výstavbě a správě vlastní digitální identity, v dodržování základních bezpečnostních pravidel pro komunikaci v digitálním prostředí, v respektování autorského zákona při používání a citaci historických zdrojů a pramenů
Pro rozvoj kompetence občanské
  • vedeme žáky k obraně proti dezinformacím, manipulacím a informační válce v prostředí digitální historické reality

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Dějepis a jeho příležitosti v digitálním prostředí

Odborný článek akcentuje aktuální možnosti a příležitosti školního dějepisu v digitálním prostředí. Uvádějí se nové projekty, inspirativní přístupy a metody, které využíváním digitálních technologií umožňují v praxi školního dějepisu úzké a inspirativní propojení mezi historickou a digitální gramotností.

Možnosti rozvoje digitální gramotnosti v oboru Dějepis

Článek vymezuje pojmy historická gramotnost a digitální gramotnost a popisuje jejich vzájemný rozvoj u žáků ve výuce dějepisu.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Dějepis

  • Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů
  • DIGI plovárna - Rozvíjení digitálních kompetencí v dějepise
  • Rozvoj digitálních kompetencí v dějepisu

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Zlatá horečka v Kalifornii

Metodika nabízí mnoho online dostupných historických pramenů, které žáci dávají postupně do kontextu. Metodiku lze využít také v hodinách anglického jazyka, zeměpisu nebo hudební výchovy.

Jak fungoval transatlantický obchod s otroky?

Žáci v aktivitě zkoumají průběh a důsledky transatlantického obchodu s otroky, kdy využívají různé online databáze, grafy, mapy atd., takže lze aktivitu zařadit nejen do hodin dějepisu a občanské výchovy, ale také do matematiky nebo zeměpisu.

Jak renesance ovlivnila podobu Sixtinské kaple?

Žáci v aktivitě zkoumají s pomocí 3D online modelu interiér Sixtinské kaple a analyzují významy zdejší výzdoby v kontextu renesance. Aktivita je využitelná nejen pro výuku dějepisu, ale také výtvarnou výchovu, potažmo dějiny umění nebo zkoumání symbolů.