Dějepis
Gymnázium
Dějepis a digitální technologie
Ve vzdělávacím oboru Dějepis si žáci osvojují digitální kompetence tím, že využívají své znalosti a dovednosti pracovat s digitálními technologiemi získané v základním vzdělávání a dále je rozvíjejí. Podporuje se aktivní činnost žáků k posuzování historické reality při práci s historickými zdroji a prameny, ke kritickému hodnocení historických informací, jevů, procesů a problémů. Posiluje se motivace a aktivizace žáků pro jejich vlastní sledování, interpretace a prezentace historických událostí. To směřuje zejména k podpoře žáků lépe vnímat události moderních dějin a problémů současného světa. Žáky je potřebné ve výuce dějepisu vést k zodpovědnému a kritickému používání digitálních technologií, ke schopnosti řešit situace, pokud dochází v digitálním prostředí k nekorektnímu, neetickému nebo protiprávnímu jednání. Žáci jsou vedeni k tomu, aby dokázali čelit historickým i současným dezinformacím ve zdrojích, když s pomocí digitálního prostředí získávají podstatné informace o historické realitě starších i nejnovějších dějin, konfrontují je s informacemi a daty v dostupných odborných zdrojích (encyklopedie, databáze, časopisy) a porovnávají je s vlastní zkušeností. Žáci třídí, ukládají, zálohují a sdílejí získané historické informace, data a prameny ve vhodných formátech a úložištích.
V Dějepise rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vedeme žáky k volbě a účelnému a kritickému využívání digitálních technologií při vyhledávání, třídění a hodnocení digitalizovaných historických informací, zdrojů a pramenů ve vhodných formátech a úložištích
-
vedeme žáky k dalšímu digitálnímu zpracování, ukládání, zálohování a sdílení získaných historických informací a poznatků, k tvorbě vlastního digitálního obsahu a k odpovědnosti při jeho vytváření
-
klademe důraz na odpovědné a kritické chování a jednání žáků v digitálním prostředí při práci s digitálními historickými zdroji a prameny, archiváliemi, historickými ilustracemi a animacemi, digitálními historickými mapami, portály, dějepisnými materiály a dostupnými online dějepisnými kanály a pořady
-
rozvíjíme dovednosti žáků analyzovat a interpretovat informace a data historických událostí získané v digitálním prostředí a vyvozovat z nich odpovídající závěry
-
vedeme žáky k respektování autorského zákona a k uvádění bibliografických pramenů při užívání, sdílení a šíření historických informací v digitálním prostřed
-
aktivně a účelně používat k orientaci v historické realitě dostupné digitální technologie, portály s dějepisnými materiály a dostupné online dějepisné kanály a pořady
Komentář: Tato dovednost navazuje na stávající výstup v RVP G v tematickém okruhu Úvod do studia historie („žák rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace“) a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.
-
získávat, vyhledávat, kriticky posuzovat zdroje, data a informace z oblasti historických reálií v digitálním prostředí
-
pracovat s digitalizovanými historickými zdroji a prameny, archiváliemi, historickými ilustracemi a animacemi, digitálními historickými mapami
-
ověřovat pravdivost získaných historických informací, rozpoznávat dezinformační a manipulativní postoje a strategie v digitálním světě
-
vytvořit vlastní prezentaci na historické téma s použitím digitálních technologií na základě dostupných zdrojů na internetu, a to se všemi náležitostmi včetně citací a odkazů na použité zdroje
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
podporujeme žáky v tom, aby rozvíjeli používání digitálních technologií k orientaci v historické realitě všech historických etap lidské společnosti
-
vedeme žáky k tomu, aby kriticky pracovali s digitalizovanými historickými zdroji a prameny
-
zpřístupňujeme žákům důvěryhodné digitální historické zdroje a prameny, učíme je rozpoznávat, vyhledávat, třídit, ověřovat a vytvářet jejich vlastní archivy a portfolia
-
klademe důraz na to, aby žáci respektovali autorský zákon a uváděli důsledně citace při užívání, sdílení a šíření informací historické reality v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k ochraně osobní identity a dat při jejich sdílení historické reality v digitálním prostředí
- vedeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie při práci s historickými objekty, jevy a procesy a v jejich osobních prezentacích
- podporujeme žáky v jejich kritických přístupech k historickým zdrojům a pramenům, k ověřování jejich původu a pravdivosti
- motivujeme žáky k tvorbě osobních prezentací v tématech orální a rodinné historie, které umožňují tvorbu digitálního obsahu pomocí videosnímků, audiozáznamů, fotografií, virtuální reality apod.
- vedeme žáky ke vzájemné komunikaci o tvůrčích postupech a výsledcích práce s digitálními historickými zdroji a prameny prostřednictvím vhodných digitálních komunikačních prostředků, nástrojů a přístrojů
- procvičujeme s žáky rozlišování nekorektních, dezinformačních a manipulativních zdrojů a pramenů v historické realitě
- podporujeme žáky v zodpovědné výstavbě a správě vlastní digitální identity, v dodržování základních bezpečnostních pravidel pro komunikaci v digitálním prostředí, v respektování autorského zákona při používání a citaci historických zdrojů a pramenů
- vedeme žáky k obraně proti dezinformacím, manipulacím a informační válce v prostředí digitální historické reality
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Dějepis a jeho příležitosti v digitálním prostředí
Odborný článek akcentuje aktuální možnosti a příležitosti školního dějepisu v digitálním prostředí. Uvádějí se nové projekty, inspirativní přístupy a metody, které využíváním digitálních technologií umožňují v praxi školního dějepisu úzké a inspirativní propojení mezi historickou a digitální gramotností.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Dějepis
- Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů
- DIGI plovárna - Rozvíjení digitálních kompetencí v dějepise
- Rozvoj digitálních kompetencí v dějepisu
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Jak renesance ovlivnila podobu Sixtinské kaple?
Žáci v aktivitě zkoumají s pomocí 3D online modelu interiér Sixtinské kaple a analyzují významy zdejší výzdoby v kontextu renesance. Aktivita je využitelná nejen pro výuku dějepisu, ale také výtvarnou výchovu, potažmo dějiny umění nebo zkoumání symbolů.