9. 12. 2025
Jak zajistit kybernetickou bezpečnost školy?
Daniela Kramulová
V pořadí sedmý Digitální ZOOM Národního pedagogického institutu ČR nasvítil téma kybernetické bezpečnosti školy hned z několika úhlů pohledu.
S rozvojem digitalizace a zapojováním nástrojů umělé inteligence totiž nabírá na aktuálnosti. Praxe ukazuje, že:
Nepoučení lidé pracující ve školních systémech (pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy, žáci) mohou ohrozit sebe, ale i citlivá školní data.
Zásadní problémy pro kybernetickou bezpečnost školy představuje nedostatečné technologické zabezpečení systémů a sítí či zanedbání jejich pravidelné aktualizace.
Prevence a příprava jsou vždy levnější než řešení následků – a nejste v tom sami! Digitální ZOOM nejen upozorňuje na reálná rizika, ale především ukazuje, kde najdete podporu a pomoc.
IT audit a katastrofy, kterým lze předejít
Porovnat stav kybernetického zabezpečení konkrétní školy se standardy, pojmenovat rizika a navrhnout opatření – to je IT audit školy, který zdarma nabízejí odborníci IT guru. Jaké chyby IT audity ve školách napříč republikou odhalily, prozradili dva členové sítě odborných konzultantů pro školy – IT guru Tomáš Bazalík a Petr Polívka. Audity ukázaly, že k častým bezpečnostním chybám ve školách patří například: nezabezpečené síťové připojení, slabé fyzické zabezpečení, neefektivní struktura počítačové sítě, chybějící krizové scénáře, slabá hesla, výpadky a přehřívání zařízení kvůli podcenění přírodních vlivů, nedostatečná odbornost IT správy a z toho plynoucí další rizika… Pokud vedení školy dostane seznam doporučení, jak zlepšit kybernetickou bezpečnost, může s odborníky IT guru, kteří působí v každém kraji, konzultovat další kroky, případně po zavedení konkrétních opatření požádat o nový audit.
Kyberšanon mějte radši i na papíře
Kyberšanon je praktický průvodce pro školy, jak reagovat při různých typech kybernetických incidentů: Jak poznat, že se něco děje, a co to „něco“ může být? Jak rychle reagovat v případě konkrétní krize? Jaké jsou další kroky k analýze a obnovení provozu? Jak situaci komunikovat? A co dělat pro to, aby se incident už neopakoval, tj. co všechno je součástí prevence kybernetických rizik? Kyberšanon představili Lucie Gregůrková s Jaroslavem Šindlerem, kteří se na jeho tvorbě podíleli. A přidali i velmi praktickou radu: Kyberšanon, který je ve formátu pdf ke stažení, si ve škole vytiskněte a uložte na bezpečné dostupné místo, protože při mnoha druzích kyberútoků nemusí školní síť fungovat…
Parťák dětí, učitelů i rodičů pro bezpečný internet
Internet, nejrůznější aplikace a sociální sítě jsou realitou světa dnešních dětí a dospívajících a podle opakovaných průzkumů se ukazuje, že procento dětí, které se v online světě setkaly s agresí či vydíráním, přibývá. Nástroje umělé inteligence zároveň umožňují další nové formy, např. deep nude („svlékací aplikace“, která obnaží postavy na fotografiích). O větší bezpečí dětí na internetu usiluje Safer Internet Centrum ČR (SIC CZ) prostřednictvím širokého spektra aktivit, vznikajících ve spolupráci s partnery, jimiž jsou Linka bezpečí, Dětské krizové centrum a Jeden svět na školách – vzdělávací program organizace Člověk v tísni. Martin Kožíšek a Lucie Kosová představili vzdělávání, podporu a pomoc zacílenou nejen na děti, ale také na učitele, vychovatele i rodiče. Kromě okamžité intervence pro děti po telefonu či na chatu nabízejí webináře, workshopy, přednášky (i ve školách), odborné panely, konference, výukové hry využitelné ve škole, příručky a metodiky pro učitele (např. k šikaně a kyberšikaně) aj. Využít můžete též linku k nahlašování závadného obsahu na internetu (dětská pornografie, podvody, útoky, hrozby aj.), jejíž odborníci se v co nejkratší možné době postarají o odstranění tohoto obsahu.
KYBcast – váš průvodce kyberprostorem
KYBcast, podcast NPI ČR, už od roku 2022 zábavně a srozumitelně provází kyberprostorem, přináší kazuistiky, příklady z praxe i exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti. Jeho autor – moderátor, pedagog a IT expert Václav Maněna – přidává dvakrát měsíčně nové rozhovory s odborníky. Aktuálně si ve čtvrté sérii povídá o tématech prevence rizikového chování s Kamilem Kopeckým a Martinem Kalibou. Na své si rozhodně přijdou učitelé nejrůznějších předmětů, školní ICT metodici i metodici prevence. KYBcast totiž kromě zajímavých rozhovorů k aktuálním tématům nabízí pedagogům i další významnou přidanou hodnotu. Tou je velmi podrobný popis obsahu každého dílu a konkrétních témat (např. včetně přehledně vypsaných organizací, materiálů, filmů, podcastů, publikací, akcí aj., o nichž byla řeč). Vše samozřejmě doplňuje kompletní seznam odkazů na zdroje. Jak říká V. Maněna, se svými hosty vycházejí z faktu, že žáci neoddělují offline a online svět – a v něm jsou vystaveni stejně reálným nebezpečím. I proto je nutné, aby metodici prevence přibírali do své agendy také kyberprevenci. Školy se potřebují umět postavit šikaně i kyberšikaně, dalším online rizikům i rychle se rozvíjejícímu fenoménu AI. Jednotlivé díly KYBcastu i shrnující články k nim mohou být jejich průvodci.
Co potřebuje škola vědět o NIS2?
NIS2 je směrnice EU, která sjednocuje pravidla kybernetické bezpečnosti napříč Evropskou unií a posiluje ochranu klíčových služeb a infrastruktur. Do české legislativy je promítl nový zákon o kybernetické bezpečnosti (ZoKB), který vstoupil v platnost 1. listopadu 2025. Zaměřuje se především na velké a klíčové instituce v oblastech jako energetika, zdravotnictví, doprava, velké digitální služby. I když většina škol svými parametry zákonu nepodléhá, Václav Maněna upozorňuje, že postupně budou růst i bezpečnostní nároky na zabezpečení školních systémů. Znalost principů NIS2 tak může škole s nastavením postupů pomoci. Vše důležité o NIS2 v souvislosti se školním prostředím shrnul v rámci podpory škol do přehledného článku.
Národní plán obnovy a další podpora MŠMT
„Národní plán obnovy, který pomohl ‚rozjet‘ modernizaci vzdělávání v digitálním věku, zajistil mateřským, základním a středním školám 4,2 miliardy Kč na prevenci digitální propasti a na digitální pomůcky pro žáky,“ připomněla Gabriela Libová z oddělení podpory digitálního vzdělávání MŠMT. A co nového se na MŠMT připravuje pro školy v oblasti podpory kyberbezpečnosti?
Používání žákovských mobilů a jejich regulace – k tomuto diskutovanému tématu připravuje MŠMT Průvodce k používaní mobilních telefonů, bude zveřejněn v 1. čtvrtletí 2026. Pokud školy hledají právní oporu, je jí podle vyjádření G. Libové v současnosti občanský zákoník (§ 30 odst. 3).
Dávej kyber – bezplatný online kurz pro učitele, aktualizovaný mj. o témata AI, který vzniká ve spolupráci s NÚKIB, bude k dispozici od druhého čtvrtletí 2026.
„Podrobnosti k těmto a dalším aktivitám najdete na webu edu.cz/digitalizujeme,“ připomněla G. Libová.
Podpora IT guru zůstává – projekty NPO 3.1 DIGI a AIDIG Národního pedagogického institutu ČR nabízejí stávající formát podpory škol do konce prosince 2025. S dobrou zprávou v souvislosti s posilováním kybernetické bezpečnosti škol v dalším období přišla vedoucí oddělení Střední článek podpory škol a zřizovatelů MŠMT Martina Běťáková: Síť IT guru nekončí! Uvedla, že terénní republikové týmy středního článku se rozšiřují o IT strukturu a přebírají IT guru. S ohledem na různé podmínky velkých a malých, městských a venkovských škol by měla být do budoucna klíčová spolupráce se zřizovateli, aby i malé školy a obce mohly sdílet kvalifikovanou odbornou IT správu společně např. i se svazkem obcí v regionu.