20. 9. 2025
Jak bylo dnes ve škole? Nová kampaň pomáhá rodičům rozumět digitálním technologiím ve výuce
Lucie Šnajdrová
Od 20. září se můžete setkat s kampaní Jak bylo dnes ve škole?, která přináší veřejnosti včetně rodičů žáků důležité informace o současných proměnách ve vzdělávání. Kampaň vysvětluje, proč se ve škole učí jinak než dřív a proč je to dobře.
Školy procházejí několik let výraznými změnami. Od září 2024 jsou základní školy povinny učit novou informatiku a rozvíjet digitální kompetence ve všech dalších předmětech (tzv. ICT revize). Pro střední školy platí tato povinnost od září 2025. A další změny české školy čekají se změnou celého kurikula v několika následujících letech.
Cílem kampaně je otevřeně a srozumitelně vysvětlit rodičům, jak ve školách změny probíhají, jaké mají dopady na výuku a proč se tak děje. Žáci se učí smysluplně využívat technologie a rozvíjet své digitální kompetence ve výuce všech předmětů jednoduše proto, že digitální dovednosti budou potřeba v téměř všech oborech a zanedlouho i téměř ve všech pracovních pozicích.
„Tato kampaň završuje čtyři roky intenzivní práce. Přenáší pozornost od přímé podpory učitelů k budování důvěry a porozumění u rodičů, právě ti totiž mají klíčovou roli při upevňování změn na školách,“ vysvětluje Irena Fričová, hlavní manažerka projektu Podpora škol v kontextu digitalizace.
Jak bylo dnes ve škole? Dobrý…
Kampaň je založená na jednoduchém a každodenním dotazu rodičů, kterým míří na své dítě: „Jak bylo dnes ve škole?“ Na rozdíl od obvyklé jednoslovné odpovědi však děti v kampani odpovídají své rodině popsáním konkrétních aktivit ve výuce, např.: „V matice jsme v apce měnili parametry funkcí a grafy mi konečně dávají smysl.“ Nebo: „V online mapě jsme naplánovali výlet a vybrali nejlepší trasu.“ V odpovědích dětí se objevuje smysluplné zapojení digitálních technologií do výuky, propojení s reálnými problémy, které člověk v životě či práci řeší, a také radost dětí z takového způsobu výuky.
Veřejnost se v informační kampani dozví také to, z jakých složek se skládá digitální kompetence, a seznámí se s trendy v digitálním vzdělávání, jako je umělá inteligence, kyberbezpečnost nebo digitální wellbeing. Součástí kampaně jsou i příklady konkrétních českých škol, které ukazují a komentují, jak konkrétně s digitálními technologiemi pracují ve výuce a co na to říkají samotní žáci.
Kampaň potrvá do prosince 2025 a je financována z projektu Národní plán obnovy 3.1 DIGI s názvem Podpora škol v kontextu digitalizace. Další výstupy projektu jsou určené zejména učitelům a ředitelům základních i středních škol a najdete je na tomto webu.

