20. 9. 2025

Jak bylo dnes ve škole? Nová kampaň pomáhá rodičům rozumět digitálním technologiím ve výuce

Lucie Šnajdrová

Od 20. září se můžete setkat s kampaní Jak bylo dnes ve škole?, která přináší veřejnosti včetně rodičů žáků důležité informace o současných proměnách ve vzdělávání. Kampaň vysvětluje, proč se ve škole učí jinak než dřív a proč je to dobře.

Školy procházejí několik let výraznými změnami. Od září 2024 jsou základní školy povinny učit novou informatiku a rozvíjet digitální kompetence ve všech dalších předmětech (tzv. ICT revize). Pro střední školy platí tato povinnost od září 2025. A další změny české školy čekají se změnou celého kurikula v několika následujících letech.

Cílem kampaně je otevřeně a srozumitelně vysvětlit rodičům, jak ve školách změny probíhají, jaké mají dopady na výuku a proč se tak děje. Žáci se učí smysluplně využívat technologie a rozvíjet své digitální kompetence ve výuce všech předmětů jednoduše proto, že digitální dovednosti budou potřeba v téměř všech oborech a zanedlouho i téměř ve všech pracovních pozicích.

„Tato kampaň završuje čtyři roky intenzivní práce. Přenáší pozornost od přímé podpory učitelů k budování důvěry a porozumění u rodičů, právě ti totiž mají klíčovou roli při upevňování změn na školách,“ vysvětluje Irena Fričová, hlavní manažerka projektu Podpora škol v kontextu digitalizace. 

Jak bylo dnes ve škole? Dobrý…

Kampaň je založená na jednoduchém a každodenním dotazu rodičů, kterým míří na své dítě: „Jak bylo dnes ve škole?“ Na rozdíl od obvyklé jednoslovné odpovědi však děti v kampani odpovídají své rodině popsáním konkrétních aktivit ve výuce, např.: „V matice jsme v apce měnili parametry funkcí a grafy mi konečně dávají smysl.“ Nebo: „V online mapě jsme naplánovali výlet a vybrali nejlepší trasu.“ V odpovědích dětí se objevuje smysluplné zapojení digitálních technologií do výuky, propojení s reálnými problémy, které člověk v životě či práci řeší, a také radost dětí z takového způsobu výuky.

Veřejnost se v informační kampani dozví také to, z jakých složek se skládá digitální kompetence, a seznámí se s trendy v digitálním vzdělávání, jako je umělá inteligence, kyberbezpečnost nebo digitální wellbeing. Součástí kampaně jsou i příklady konkrétních českých škol, které ukazují a komentují, jak konkrétně s digitálními technologiemi pracují ve výuce a co na to říkají samotní žáci.

Kampaň potrvá do prosince 2025 a je financována z projektu Národní plán obnovy 3.1 DIGI s názvem Podpora škol v kontextu digitalizace. Další výstupy projektu jsou určené zejména učitelům a ředitelům základních i středních škol a najdete je na tomto webu.

Příspěvky od influencerů

FAQ - nejčastější dotazy

Proč děti v reklamě mluví nespisovně?

Chápeme, že výrazy jako „abysme“ nebo „dávaj“ mohou v psaném projevu někoho překvapit nebo působit neobvykle. V kampani jsme však záměrně použili hovorové či nespisovné výrazy, protože chceme co nejvěrněji zachytit autentický způsob, jakým děti běžně doma mluví nebo si píší zprávy se svými rodiči. 

Kampaň je postavená na přirozené, každodenní komunikaci mezi dětmi a rodiči – tedy na tom, jak to „zní doma“. Nejde o školní projev ani o učebnicovou češtinu, ale o zachycení skutečné řeči, která je blízká dětem i rodičům. Právě tato autenticita pomáhá lépe předat poselství kampaně a přiblížit změny ve vzdělávání běžným jazykem.

Proč se v reklamě pro veřejnost používají výrazy jako „osnovy“ nebo „nový předmět o wellbeingu“?

Informační kampaň Jak bylo dnes ve škole je určena především rodičům a široké veřejnosti. Jejím cílem je srozumitelně vysvětlit, jaké změny děti ve škole zažívají — například jak se mění výuka, jaké nové přístupy školy zavádějí nebo jak se proměňuje obsah vzdělávání. 

Použité termíny, jako jsou „osnovy“ nebo „nový předmět o wellbeingu“, vybíráme s ohledem na to, co lidé v běžném jazyce znají nebo co může snadno vzbudit pozornost a zájem. I když nejde vždy o přesné odborné výrazy, pomáhají jednoduše a srozumitelně představit klíčové změny, které se ve vzdělávání odehrávají. 

Jak jsou odpovědi dětí v reklamě vázané na skutečný obsah výuky? Jak třeba zařadit do výuky sestrojení chytré ptačí budky?

Školy nemají předepsanou centrální metodiku – mohou si výuku přizpůsobit podle svých podmínek. Například mohou využít vybavení pořízené z Národního plánu obnovy: robotické nebo polytechnické sady, Microbit s čidlem, kameru nebo 3D tiskárnu. Chytrá ptačí budka tak může vzniknout jako školní projekt, kde si žáci např. navrhnou a vytisknou budku, připojí čidla a kameru a sledují dění v budce v reálném čase.  

Podporu a inspiraci mohou školy najít např. v modelovém ŠVP iMyšlení nebo na portálu prohlednout.rvp.cz, kde jsou zveřejněny ilustrace pro rozvoj polytechnického vzdělávání. V budoucnu budou vznikat i další příklady dobré praxe v rámci projektu IPS Kurikulum. 

Například projekt chytré ptačí budky je příkladem mezipředmětové výuky, kde se propojují informatika, přírodověda, technika i digitální kompetence. Tento přístup podporuje tzv. „malá revize“ RVP ZV z roku 2021 i aktuálně schválený rámcový program z ledna 2025, který klade důraz na rozvoj polytechnického vzdělávání u všech žáků. 

Doporučujeme školám vycházet z toho, co už mají k dispozici, a tvořit školní projekty podle vlastního školního kurikula – třeba právě s chytrou budkou jako volitelným nebo mezioborovým projektem.

Související odkazy

Webová stránka kampaně Jak bylo ve škole?

Materiály určené pro rodiče – AI, sdílení fotek dětí na internetu, digitální wellbeing dětí

Proč potřebujeme změnu výuky