Biologie
Gymnázium
Biologie a digitální technologie
Ve vzdělávacích oborech Biologie a Geologie žáci využívají digitální technologie při získávání, uchovávání, vyhodnocování a sdílení informací a dat o živé a neživé přírodě. Žáci ve škole i v terénu získávají informace a data o živé a neživé přírodě, porovnávají je s informacemi v dostupných odborných zdrojích (encyklopediích, databázích, časopisech) a srovnávají je s vlastní zkušeností. Uplatnění nachází využívání virtuálních vzdělávacích prostředí v podobě virtuálních laboratoří, které umožňují sledovat průběh obtížně pozorovatelných přírodních jevů. Žáci třídí a uchovávají získané informace a data ve vhodných formátech a uložištích. Zároveň využívají databáze a webové portály nabízející různé typy biologických a geologických dat (např. taxonomické databáze, ekologické a biogeografické databáze, databáze k uchovávání informací o struktuře proteinů a genů, mapové aplikace a portály). Důležitá je analýza a vyhodnocení různé podoby biologických a geologických dat a vyvozování odpovídajících vědeckých závěrů. Uplatnění nachází množství softwarů, které se liší svojí složitostí a způsobem využití. Ke sdílení informací a dat žáci jako tvůrci digitálního obsahu tvoří články, webové stránky, postery, prezentace, videoklipy a animace pro komunikaci výsledků a průběhu vlastní badatelské činnosti.
V Biologii rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vedeme žáky ke kritickému vyhledávání informací o pozorovaných a zkoumaných organismech a vlastnostech prostředí a k porovnávání vyhledaných informací s informacemi v dalších zdrojích
-
rozvíjíme dovednost žáků analyzovat a interpretovat informace a data a vyvozovat z nich odpovídající závěry
-
vedeme žáky k tvorbě a úpravám digitálního obsahu v různých formátech a k jeho sdílení s vybranými lidmi a institucemi v rámci odborných komunit
-
podporujeme žáky v zaznamenávání vlastních či skupinových pozorování a v jejich odesílání do databází výskytu druhů a do digitálních mapových aplikací a portálů
-
seznamujeme žáky s možnostmi využívání digitálních technologií k monitorování kvality životního prostředí, a tím i k předvídání možných dopadů aktivit člověka na přírodu a životní prostředí
-
při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí klademe důraz na etické jednání spojené s využíváním převzatých zdrojů informací a dat
-
získávat a vyhledávat informace a data o zkoumaných organismech a vlastnostech prostředí s využitím dostupných databází a dalších odborných zdrojů včetně online virtuálních prostředí a animací přírodních jevů
-
třídit vyhledané informace a data podle zvolených kritérií s využitím vhodných formátů a aplikací
cloudových uložišť nebo uložišť na pevném disku; využívat databáze, které jsou určeny různým typům biologických a geologických dat
-
analyzovat a interpretovat získané informace a data s využitím běžných tabulkových procesorů i online dostupných programů pro simulaci reálných přírodních jevů
-
na základě osvojených poznatků a zkušeností z biologie a geologie kriticky hodnotit informace a data šířená v přímé (běžné mezilidské) nebo mediální komunikaci
-
sdílet průběh a výsledky vlastního či skupinového výzkumu se spolužáky i s virtuální vzdělávací komunitou; efektivně komunikovat pomocí dostupných webových aplikací
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky ke kritickému využívání a aktivnímu utváření informačních zdrojů o živé a neživé přírodě a ke spolupráci při sdílení utvářených informačních zdrojů s odbornými komunitami přírodovědců prostřednictvím digitálních aplikací a webových portálů
-
zařazujeme do výuky aktivity, během nichž žáci pracují s otevřenými daty v různých biologických databázích a digitálních mapových portálech, podporujeme žáky k přispívání do těchto databází a portálů
-
klademe důraz na rozvoj dovednosti žáků přehledně uchovávat a třídit informace a data o zkoumaných organismech a prostředí tak, aby poskytovaly zdroj informací pro další učení a poznávání přírody
-
vedeme žáky k rozpoznávání problémů, při jejichž řešení žáci účelně využívají digitální technologie ke zjišťování vybraných parametrů životního prostředí a k navrhování možností pro zlepšování kvality životního prostředí a ochranu přírody
-
zapojujeme žáky do využívání multimediálních programů a aplikací umožňujících zkoumat obtížně pozorovatelné přírodní jevy a objekty a vyhodnocovat průběh a výsledky zkoumaných přírodních jevů
-
rozvíjíme dovednost žáků komunikovat výsledky a průběh vlastního biologického a geologického výzkumu s odbornou komunitou prostřednictvím různých digitálních technologií a prostředků pro komunikaci a sdílení
-
podporujeme žáky v osvojování pravidel pro využívání digitálních technologií ve škole i mimo školu tak, aby napomáhala aktivnímu učení a rozvoji poznání v budoucím profesním i osobním životě
-
vedeme žáky k tomu, aby digitální technologie používali s ohledem na přírodu a životní prostředí a aby s digitálními zařízeními nakládali udržitelně
-
vytváříme podmínky pro realizaci komplexních zkoumání živé a neživé přírody v rámci skupinových i individuálních projektů školní i meziškolní povahy, během nichž žáci využívají digitální technologie k plánování, realizaci a vyhodnocování vlastní badatelské činnosti
-
vedeme žáky k tomu, aby při zpracování výsledků vlastní i skupinové badatelské činnosti dodržovali autorská práva a citovali informační zdroje podle mezinárodně uznávané citační normy
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Záhadný paleontologický objev
Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Biologii
-
Poruchy příjmu potravy
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu
V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.
Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů
V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.