Jazykové vzdělávání
a komunikace

Kategorie J

Střední odborná škola

Jazykové vzdělávání, komunikace a digitální technologie

V jazykovém vzdělávání a komunikaci jsou žáci vedeni zejména k tomu, aby byli schopni komunikovat i prostřednictvím digitálních technologií.

Český jazyk a digitální technologie

Digitální technologie jsou ve výuce českého jazyka v oborech kategorie vzdělání J vhodným nástrojem pro rozvoj základních komunikačních dovedností. Žáci se učí pracovat s jednoduchými textovými editory pro tvorbu krátkých textů, jako jsou dopisy, žádosti nebo osobní zprávy. Důraz je kladen na správné používání češtiny v písemné komunikaci a na základní dovednosti práce s digitálními dokumenty.

Technologie také usnadňují přístup k informačním zdrojům a podporují schopnost orientace v textu. Žáci se učí, jak vyhledávat a využívat informace online, a rozvíjejí své dovednosti v elektronické komunikaci. Součástí výuky je také osvojení základů bezpečného chování v digitálním prostředí a ochrana osobních údajů.

V rámci českého jazyka rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • vedeme žáky k používání jednoduchých textových editorů pro tvorbu krátkých textů, jako jsou dopisy nebo osobní zprávy;
  • podporujeme žáky při základním vyhledávání informací na internetu a jejich použití pro plnění úkolů;
  • učíme žáky, jak si ukládat své práce na počítači či v cloudu, aby je mohli později snadno najít;
  • rozvíjíme základní dovednosti při práci s elektronickými texty, jako je sledování jednoduchých pokynů v textu;
  • vedeme žáky k pochopení důležitosti dodržování základních pravidel etického chování při práci s digitálními technologiemi.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Záhadný paleontologický objev

Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Laboratorní práce – Lišejníky: typy stélek

Tento článek je prvním ze souboru laboratorních prací zaměřených na lišejníky. V přílohách je uveden zdrojový text k celému souboru laboratorních prací a pracovní list k laboratorní práci na téma Typy stélek.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.