Estetické
vzdělávání

Kategorie H

Střední odborná škola

Estetické vzdělávání a digitální technologie

Žáci v učebních oborech jsou vedeni k tomu, aby využívali digitální technologie při svých tvůrčích činnostech. Učíme je, jak digitální média používat k tvorbě uměleckých děl a jak aplikovat základní estetická kritéria při hodnocení jejich tvorby. Digitální technologie se stávají důležitým nástrojem pro rozvoj jejich tvůrčích dovedností a estetického vnímání.

Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků

V rámci oblasti literatury a ostatních druhů umění rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • podporujeme žáky v základním používání digitálních nástrojů pro tvorbu a úpravu jednoduchých literárních textů a vizuálních děl;
  • učíme žáky vytvářet digitální projekty s ohledem na autorská práva a etické normy;
  • vedeme žáky k využívání dostupných digitálních zdrojů pro inspiraci a rozvoj vlastních uměleckých nápadů;

V rámci oblasti práce s literárním textem rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • učíme žáky základní práci s digitálními texty, včetně čtení a analýzy e-knih a audioknih;
  • podporujeme tvorbu a prezentaci vlastních jednoduchých literárních textů v digitální podobě;
  • vedeme žáky k základnímu hodnocení a recenzování literárních děl prostřednictvím digitálních platforem;

V rámci oblasti kultury rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • seznamujeme žáky s využíváním digitálních médií pro základní zkoumání a prezentaci kulturních témat;
  • učíme žáky používat digitální nástroje při přípravě a propagaci kulturních akcí a projektů;
  • vedeme žáky k hodnocení digitálních kulturních produktů s ohledem na jejich kvalitu a etiku.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Záhadný paleontologický objev

Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Laboratorní práce – Lišejníky: typy stélek

Tento článek je prvním ze souboru laboratorních prací zaměřených na lišejníky. V přílohách je uveden zdrojový text k celému souboru laboratorních prací a pracovní list k laboratorní práci na téma Typy stélek.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.