14. 7. 2025

Hlášky, filmy a humor – popkultura jako nástroj prevence

Anna Hynešová

Popkultura je víc než jen zábava. Může být nástrojem výchovy, komunikace i prevence rizikového chování – pokud s ní umíme pracovat. Václav Maněna a Martin Kaliba v KYBcastu rozebírají, jak mohou učitelé i rodiče využívat známé hlášky, filmy nebo seriály k navazování kontaktu s dětmi a mladými lidmi. Výsledkem může být větší důvěra, lepší vztahy i otevřená diskuze o náročných tématech.

Humor a hlášky jako most mezi generacemi 

Používání laskavého a nestigmatizujícího humoru má podle výzkumů pozitivní vliv nejen na motivaci a zapamatování učiva, ale také na zlepšení mezilidských vztahů ve třídě. Humor pomáhá snižovat napětí, podporuje důvěru a otevírá prostor pro autentickou komunikaci. Popkulturní hlášky, memy nebo narážky na známé filmy mohou fungovat jako univerzální jazyk, kterému děti i dospívající rozumějí – a který učitelům i rodičům pomáhá překlenout generační propast. Když se pedagog odkáže na mistra Yodu, Harryho Pottera nebo oblíbený meme, přestává být v očích žáků „někým z jiného světa“ a stává se srozumitelným a důvěryhodným partnerem.

Filmy jako „otvíráky“ k citlivým tématům 

Audiovizuální kultura má velkou sílu otevírat obtížná a často tabuizovaná témata způsobem, který je přístupný a přirozený. Místo frontální přednášky může učitel využít scénu z filmu, která přirozeně vybízí k diskuzi nebo zamyšlení – například o závislostech, násilí, strachu nebo společenských stereotypech. Filmy režisérů jako Darren Aronofsky (Requiem za sen, Matka!) nebo belgických bratrů Dardenneových nabízejí silné příběhy, které mohou být impulzem pro diskuze ve výuce nebo na preventivních besedách. Audiovizuální obsah tak nepomáhá jen vzdělávat – často funguje i jako bezpečný odrazový můstek k tématům, o kterých se jinak mluví těžko. 

Rodiče s mladší dcerou koukají na film na notebooku a konzumují popcorn.

Jak proniknout do světa dětí? 

V dnešní době, kdy je nabídka streamovacích služeb, her a online obsahu téměř nepřeberná, je pro rodiče i pedagogy těžké udržet si přehled. Přesto existují osvědčené způsoby, jak navázat dialog a budovat vztah – například prostřednictvím tzv. barterového přístupu. Dospělý nabídne klasiku, která má co říct i dnes (např. filmy Karla Zemana, Terminátor), zatímco dítě představí aktuální trendy ze svého světa (např. Minecraft, Hra na oliheň, Stranger Things). Takto vzniká vzájemné obohacení, kde ani jedna strana není v roli „poučujícího“ či „neznalého“, ale partneři se navzájem inspirují. Výsledkem může být otevřenější komunikace, více porozumění a menší propast mezi generacemi.

Co sledovat? 

Vedle klasické produkce vzniká řada inspirativních projektů přímo pro online prostředí: např. seriály Pět let, Vlastně se nic nestalo, Na záchodcích či TBH. Zabývají se tématy jako sexualita, identita, násilí nebo vztahy a jsou přístupné i na iVysílání ČT nebo YouTube. 

Doporučení pro praxi 

  • Buďte autentičtí – doporučujte jen to, co vám samotným dává smysl. 

  • Nebojte se přiznat, že něco neznáte – děti ocení otevřenost a zájem. 

  • Využívejte popkulturu jako startér – nechte ji odstartovat debatu, sdílení nebo reflexi. 

  • Sledujte trendy – algoritmy na sociálních sítích sjednocují zájmy napříč regiony. 

Zajímat se o svět dětí, znát jejich jazyk i zájmy – to je základ účinné prevence. Popkultura v tom může být neocenitelným pomocníkem, pokud ji dokážeme používat citlivě a s respektem. Místo generačního rozdělení tak může vzniknout prostor pro dialog, společný humor i hlubší porozumění. 

Zaujalo vás toto téma a chcete vědět více? Poslechněte si celý díl KYBcastu na youtubovém kanálu Národního pedagogického institutu a v dalších podcastových aplikacích.

Související odkazy

Assassin’s Creed nebo Kingdom Come? Videohry jako doplněk učebnic

Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné

Svět influencerů: mezi rizikem, realitou a inspirací