Debata u kulatého stolu o digitálním wellbeingu ve školách
Digitální wellbeing ve školách shrnuje hlavní myšlenky, které ve vysílání kulatého stolu zazněly.
Najít svůj vnitřní klid a rovnováhu, cítit se vyrovnaně, skloubit práci a volný čas tak, aby nás to vedlo k příjemnému prožívání a pozitivnímu myšlení, ke stavu duševní i fyzické pohody – tak nějak většina z nás popisuje význam slova wellbeing.
Hosté:
🔹Adéla Lábusová (NPI ČR, Jules a Jim)
🔹Lenka Dědková (IRTIS MUNI)
🔹Ondřej Bárta (ředitel ZŠ Hanspaulka)
🎤 moderátor: Petr Naske (NPI ČR)
Adéla Lábusová pracovala dříve především v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství se zaměřením na multidisciplinární přístup v podpoře dětí se SVP a v Člověku v tísni ve vzdělávacích a sociálních programech. Jako metodik vzdělávání působila v Agentuře pro sociální začleňování. Nyní působí v Národním pedagogickém institutu a organizaci Jules a Jim, kde se věnuje přednostně kyberprevenci. Pro organizaci SOFA lektoruje kurz trauma respektujícího přístupu.
Jules a Jim: Poskytuje profesionální služby v oblastech primární prevence, dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a zážitkové pedagogiky. Věnuje se také mentoringu a odbornému poradenství. Zaměřuje se na práci s třídním kolektivem, třídním učitelem a učitelským sborem.
Lenka Dědková pracuje jako výzkumnice na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se tím, jak děti a dospívající používají internet, s jakými dopady a jakou roli v tom hrají jejich rodiče a výchova. Je také editorkou odborného časopisu Cyberpsychology, který publikuje výzkumy z oblasti používání a dopadů digitálních technologií z celého světa.
IRTIS MUNI: Interdisciplinární výzkum internetu a společnosti je výzkumné pracoviště na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, které se zabývá výzkumem toho, jak lidé používají informační a komunikační technologie (ICT), a jaké dopady jejich využívání má. Na výzkumu se podílí lidé z mnoha oborů. V IRTIS využívají především perspektivy psychologie, sociologie, komunikačních a mediálních studií a informatiky.
Ondřej Bárta většinu profesního života věnoval osobnostní rozvoji dětí i dospělých, jako pedagog pracoval v ZŠ Hanspaulka na zapracování metod zážitkové pedagogiky a osobnostní výchovy do školního vzdělávacího programu, kam se v roce 2023 vrátil jako ředitel. Využívá mj. své zkušenosti v oblasti leadershipu a rozvoji SEL ze svého působení ve FranklinCovey a také praxi psychoterapeuta pro Charitu Starý Knín.
ZŠ Hanspaulka: Škola, která nastavuje partnerské a respektující prostředí. Osobnostní výchovu učí jako předmět, standardem jsou zážitkové kurzy na 2.stupni, 2x ročně týmové výjezdy učitelského týmu a sladění týmu pod společnou vizí.
Užitečné odkazy
Metodiky do výuky i pro rodiče
- Metodika s aktivitami na podporu digitálního wellbeingu (Zdravá generace)
- Labyrint sítě a ráj srdce: Vzdělávací kurz organizace Jules a Jim. Online kurz na příbězích vysvětluje, jak zajistit zdraví dětí s obrazovkou, po absolvování kurzu metodika do výuky k podpoře digitálního wellbeingu
- Průvodce datovou detoxikací
- Wellbeing ve škole: Wellbeing, definice – koncepce a doprovodné materiály
- Všechny materiály vytvořené NÚKIB
- Internetoví úžasňáci (Google a Jules a Jim): Aktivity do výuky pokrývající základy kyberprevence
- Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky: Náměty na výukové aktivity od E-Bezpečí se základními informacemi k bezpečnosti
- Pravidla bezpečného používání internetu pro rodiče od O2 Chytrá škola
Rozcestníky
- Katalog kyberprevence od DigiKoalice: Přehled programů a metodik pro zvyšování bezpečného chování dětí v online prostoru
- Rozcestník Národního úřadu kybernetické bezpečnosti (NÚKIB): Rozcestník osvětových materiálů
- Rozcestník O2 Chytrá škola: Jak správně využívat technologie a být přitom v bezpečí na internetu
- Katalog preventivních programů: Interaktivní platforma podpory duševního zdraví a prevence rizikového chování
- Vĺčatá.sk: webové stránky s popisem digitálních her: „Informujeme o zmysluplných hrách a technológiách, ktoré si zaslúžia pozornosť rodičov, pedagógov a všetkých, ktorí sa stretávajú s mladými hráčmi.“
Dezinformace a mediální výchova
- Surfařův průvodce po internetu (Zvol si info)
- Co je kognitivní zkreslení (BEZFAULU.net)
- Manipulátoři.cz: Na faktech záleží
- Demagog.cz: Konflikt na Ukrajině se stal ústředním tématem veřejné debaty, ale také virálních příspěvků na sociálních sítích
Video a audio
- Videa z online kurzu Kraje pro bezpečný internet
- Science Café: Dospívání v době digitální s Kateřinou Lukavskou
- KYBcast: Podcast seznamující s různými tématy kyberbezpečnosti (NPI ČR)
- DIGIDĚTI ve škole: Nový podcast Jana Kršňáka o vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu (NPI ČR)
- Různá videa od E-bezpečí s vysvětlením rizik internetu
- Digitální komunikace a spolupráce: Téma netiketa na DigiUcitel.cz
- Jak na Internet: Osobní zdraví a Internet: Mnoho krátkých videí se základními informacemi na podporu digitální gramotnosti
- Videa domény CZ.NIC s tématem bezpečnosti na internetu:
- Pomozte svým dětem používat technologie zdravě
- Bezpečně v síti
- Kraje pro bezpečný internet: Pravidla používání domácího počítače
- Rozhovor s Michalem Miovským: Vliv výchovy na rozvoj závislostí
- Rozhovor s Milenou Novákovou: Psychická odolnost u dětí a jak ji posilovat
- HOVORY O DUŠI: Tendence patologizovat prožívání dětí je obrovská rozhovor s Peterem Pöthem
- Rozhovor s Jiřím Horáčkem: Hluboké emoce má každý člověk a je to v pořádku – dávají našemu životu smysl
- TEDtalks: Your brain on video games | Daphne Bavelier
Výzkumy
- EU KIDS ONLINE v České republice: největší výzkum EU (MUNI Fakulta sociálních studií)
- Sociální sítě a gaming u školáků(Zdravá generace)
- All the Statistics You Need About How Kids Use the Internet in 2024: Celosvětová data k užívání digitálních technologií
- Reports — DataReportal – Global Digital Insights: Celosvětová data k užívání digitálních technologií
- České děti v kybersvětě: Jak se chovají online a co jim hrozí? (Výzkumná zpráva Univerzita Palackého v Olomouci, E-Bezpečí, 2019)
- Jak čeští adolescenti používají své mobily?:Analýza dat z chytrých telefonů
- Výzkumný blog IRTIS MUNI pro veřejnost a média
- Odborné články a publikace IRTIS MUNI
Články
- Bořivoj Brdička: Dobře strávený čas podle Tristana Harrise
- Rozhovor s Michaelou Slussareff: Děti tráví u obrazovek stále víc času. Není to ale jejich vina
- Zákazy rodičů závislost dětí na internetu nevyřeší
- Osobní setkání s někým z internetu – pro dospívající jsou většinou příjemná, setkávají se hlavně s vrstevníky