Geografie

Gymnázium

Geografie a digitální technologie

Vzdělávací obor Geografie využívá digitální technologie k získávání, ukládání, analýze, interpretaci, vizualizaci a sdílení prostorových dat. Těmi můžeme nahlížet na svět, ve kterém žijeme, od lokálního měřítka až po globální. Digitální technologie můžeme vnímat jako prostředek, který podporuje aktivní přístup žáků ke geografickému učivu, konkrétně ke geografickým datům, jevům a procesům. Osvojování digitální kompetence v geografii může žákům pomoci k orientaci v digitálním prostředí i ve veřejném prostoru, ve kterém se každodenně pohybují. Digitální technologie a zdroje můžeme využívat k samotnému učení, ale i pro doplnění, sdílení nebo ověření geografických poznatků získaných vlastním sběrem, ze sekundárních zdrojů dat, z dostupné literatury nebo z autentických zkušeností žáků.

Výuku geografie je možné založit pouze na práci s digitálními technologiemi, k čemuž lze využít vybrané geoinformační technologie (např. geografický informační systém, dálkový průzkum Země, globální navigační satelitní systém, digitální mapové aplikace a portály), ale také virtuální realitu či další vybrané simulace a animace. Mimo to je vhodné zařadit i práci s aplikacemi, které žákům umožní geografická data sbírat a vytvářet, znázornit, hodnotit, vizualizovat a sdílet v digitálním prostředí. Žáci by si v průběhu studia měli osvojit zejména využívání digitálních technologií, aplikací a zdrojů dat, které pro ně budou využitelné i v běžném životě.

V Geografii rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • systematicky zařazujeme digitální technologie do výuky a vedeme tak žáky k rozvoji jednotlivých dovedností nutných při práci s digitálními prostorovými daty

  • žáky vedeme k samostatné volbě a k účelnému využívání digitálních technologií, které žáci využijí při školní práci, ale i v rámci každodenního života

  • seznamujeme žáky s různými druhy digitálních prostorových dat a informací, u kterých podle jejich účelu žáci volí odpovídající využití, efektivní analytické a prezentační postupy

  • žáky seznamujeme s proměnlivostí digitálních technologií a aplikací, aby žáci mohli na změny reagovat a zvažovat související rizika a přínosy

  • žáky vedeme k tomu, aby ověřovali (nejen) geografická data a informace v digitálním prostředí, ale rovněž i kriticky hodnotili jejich pravost a důvěryhodnost

  • klademe důraz na předcházení nebezpečným situacím spojeným s využíváním digitálních technologií, zařízení i dat; žáky vedeme k respektu, ohleduplnosti k druhým a etickému užívání digitálního prostředí

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • aktivně využívat a ovládat digitální mapové aplikace nebo portály, pomocí kterých se zvládne orientovat v digitálním prostředí i v krajině

  • sbírat primární data v terénu pomocí vybraných digitálních aplikací a nástrojů

  • analyzovat, interpretovat, vizualizovat a následně sdílet vlastní prostorová data v digitálním prostředí

  • vyhledávat digitální sekundární data a informace o zkoumaných geografických problémech, procesech a jevech s využitím dostupných databází, odborných zdrojů včetně virtuálního prostředí a animací nebo videí

  • kriticky zhodnotit výběr digitálních dat a informací a třídit data podle obsahu ve vhodných formátech nebo aplikacích

  • analyzovat a interpretovat získaná digitální data a informace s využitím běžně dostupných programů pro znázornění zkoumaných problémů, procesů nebo jevů

  • prezentovat a sdílet průběh a výsledky vlastního či skupinového výzkumu se spolužáky i se širší komunitou; efektivně komunikovat výsledky své práce pomocí dostupných aplikací a dalších digitálních platforem

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k aktivnímu využívání digitálních technologií včetně geoinformačních technologií, konkrétně různých mapových aplikací, aplikací pro sběr dat v terénu, satelitních a leteckých snímků pro orientaci v terénu při terénní výuce, a dále k pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny kolem nás

  • realizujeme individuální i skupinové vzdělávací projekty s geografickou tematikou, školní i mimoškolní povahy, ve kterých žáci využívají digitální technologie a sdílené komunikační platformy ke zpracování návrhu, obsahu a k realizaci, vyhodnocení a prezentaci vlastních výzkumů

  • vedeme žáky k práci s dostupnými a otevřenými daty v různých geografických databázích nebo mapových aplikacích a podporujeme žáky, aby do nich sami svými sesbíranými daty přispívali, pokud to databáze či aplikace umožňují

  • klademe důraz na rozvoj dovedností žáků systematicky zvolit, kriticky třídit a analyzovat geografické zdroje a digitální data, následně je interpretovat, vizualizovat, uchovávat a sdílet, aby poskytovaly zdroj informací pro další učení, pochopení a poznávání geografických jevů a procesů

  • podporujeme žáky v organizování společenských akcí, exkurzí a besed zaměřených na aktuální geografické a environmentální problémy; motivujeme žáky k vedení diskusí v digitálním prostředí, v rámci občanského života, založených na práci s prostorovými daty

  • do výuky zařazujeme učební úlohy a projekty s využitím digitálních technologií, které vedou k prohlubování cizojazyčného a interkulturního porozumění a komunikace

  • nastavujeme žákům pravidla pro využívání digitálních technologií, seznamujeme je s pravidly pro ochranu autorských práv a vedeme je k jejich dodržování ve škole i mimo školu; vedeme žáky k vědomému a zodpovědnému dodržování autorských práv a současně také k tomu, aby dbali na ochranu vlastních autorských práv a ochranu vlastní digitální identity

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Geoinformační systémy v geografickém vzdělávání

Vážené geografky, vážení geografové,

rádi bychom Vás pozvali na Výroční konferenci České geografické společnosti 2024 do Ústí nad Labem. Vrcholnou akci české geografie uspořádá Severočeská pobočka ČGS v prostorách Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem v termínu od 2. do 5. 9. 2024. Tradiční akce ČGS se koná v roce, kdy si čeští geografové připomenou 130. výročí založení České společnosti zeměvědné, předchůdce ČGS.

Vodstvo světa – Asuánská přehrada

Využití prezentace v šabloně Esri Story Maps jakožto materiál vhodný pro interaktivní výuku. Na příkladu Asuánské přehrady žáci vyhledávají, analyzují a hodnotí geografická data a informace o tomto vodním díle, která následně zaznamenávají a třídí do předem připraveného pracovního listu.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Geografii

  • Rozvoj digitálních kompetencí v zeměpise
  • Výuka zeměpisu s vlasními mapami
  • Tvorba a využití interaktivních map pro zpestření nejen zeměpisu
  • Geoinformační systémy v geografickém vzdělávání

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Tvorba interaktivní mapy ptactbva v okolí školy

Aktivita je zaměřena na rozpoznávání druhů ptáků v okolí školy pomocí mobilní aplikace a následné zpracování do interaktivní mapy.

V přírodopise procházíme data z ČHMÚ a vyhodnocujeme je

Základy geologie ve škole obvykle nepatří k žákovským hitům, pokud ale mohou natočit vlastní video na téma minerály v domácnosti, sestříhat ho, doplnit komentářem nebo infografikou a předvést ostatním, zájem o učivo rázem stoupne. Podle Jakuba Holce, učitele přírodopisu, chemie a zeměpisu na pražské ZŠ Kunratice, je důležité učit v souvislostech, propojovat učivo s praxí. Pokud možno i mezi předměty. Témata jako koloběhy (vody, uhlíku) nebo výživa a její vliv na zdraví tomu vyloženě nahrávají. Stejně jako spolupráce učitelů v rámci zdejší párové výuky.

Projektová výuka realizovaná v terénu

Pojem mezipředmětové vazby je v poslední době zmiňován ve všech pádech. Pozornost pedagogů i nepedagogické veřejnosti je stále více směřována k uvedenému pojmu. Žáci by dle současných metod měli být vzděláváni tak, aby v tomto procesu nebyla potlačována souvislost teorie a praxe. Tedy vše, co se žák učí, je směřováno k praktickým ukázkám. Je pravdou, že ne vždy je možné nastínit danou problematiku do všech detailů, a tak se někdy může zdát teorie a praxe poněkud odlišná. Tento problém je však zapotřebí eliminovat na minimální hodnotu. Pokud se pedagogům toto podaří, bude jejich práce efektivnější a pro žáky mnohem poutavější. S rozvojem moderních technologií roste technická gramotnost žáků, s nimi by měli držet krok i pedagogové. Použití nových technických prostředků ve výuce zvyšuje atraktivnost a efektivnost práce. Nové metody práce žáky motivují a nabízejí jim možnost uplatnění znalostí a zkušeností ze svého života. Tato práce má upozornit na důležitost mezipředmětových vazeb a jejich využití v pedagogickém procesu a v neposlední řadě má nabídnout možnosti propojenosti a provázanosti předmětů. Praktické ukázky mohou pedagogové využít pro své hodiny či si je upravit vzhledem k podmínkám práce a vzhledem k možnostem školy a jejího okolí.