Člověk a svět práce

Gymnázium

Člověk a svět práce a digitální technologie

Vzdělávací oblast Člověk a svět práce v současném RVP gymnázií propojuje kariérové a ekonomické vzdělávání. Navazuje na tematický okruh Svět práce vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (kariérové vzdělávání) a tematický okruh Člověk, stát a hospodářství vzdělávacího oboru Výchova k občanství (finanční a ekonomické vzdělávání) v kurikulu základního vzdělávání. Vzdělávání v oblasti světa práce má žáka uvést do plnohodnotného profesního i ekonomického občanského života, jehož součástí jsou dnes i digitální technologie.

Gymnázium připravuje žáky na další studium a povolání, v nichž se předpokládá využívání digitálních technologií. Ve vztahu k volbě a plánu své budoucí kariéry žáci využívají různé digitální vzdělávací a informační zdroje k sebepoznání, sebeprezentaci a posouzení profesní a vzdělávací nabídky a celkově trendů na mezinárodním trhu práce. Žáci vědomě budují svou digitální identitu, propojují se s ostatními a rozvíjí dovednosti prezentovat sebe a své kariérové cíle i prostřednictvím osobního e-portfolia – např. v rámci přijímacího řízení k dalšímu studiu nebo ve zvolené profesi. Osobní e-portfolio jim pomáhá tvořit si osobní i profesní profil a zaznamenávat zkušenosti, dovednosti a úspěchy.

V Člověk a svět práce rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • vedeme žáky k efektivnímu využívání digitálních technologií ve spolupráci s ostatními, při kariérovém rozhodování, v souvislosti se světem práce a pracovními činnostmi

  • motivujeme žáky k využívání digitálních technologií a digitálních zdrojů k učení, k vytvoření prostředí pro učení, k seberozvoji, spolupráci a komunikaci v týmu

  • prakticky seznamujeme žáky s možnostmi tvorby vlastního digitálního obsahu při vytváření digitální formy sebeprezentace, osobního e-portfolia nebo při realizaci a prezentaci projektů a (týmových) úkolů

  • vedeme žáky ke kritické práci s informačními zdroji a mediálními ekonomickými informacemi

  • seznamujeme žáky s digitálními službami spojenými se správou finančních prostředků, hospodařením a podnikáním

  • vedeme žáky k uplatňování odpovědného spotřebitelského chování v digitálním světě a k rozpoznávání marketingových sdělení a strategií v digitálním prostředí

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání

Trh práce a profesní volba

  • využívat digitální zdroje k posouzení profesní a vzdělávací nabídky na základě plánu své budoucí kariéry a k posouzení trendů na trhu práce a možnosti reagovat na poptávku na českém i evropském trhu práce dalším vzděláváním
  • sestavovat své kariérové e-portfolio k prezentaci vlastní osoby, dovedností, zkušeností, výstupů a úspěchů ve vztahu k dalšímu studiu nebo ve zvolené profesi
  • vyhotovit potřebnou dokumentaci pro přijímací řízení v digitální podobě

Finance

  • používat digitální platební nástroje a na příkladu vysvětlit, jak uplatňovat práva spotřebitele při nákupu zboží a služeb na dálku (internet, telefon), včetně finančního trhu a e-komerce využívat digitální formy bankovních služeb a bezhotovostního platebního styku a chápat princip kryptoměn využívat různé finanční portály, online kalkulačky, aplikace a další digitální nástroje
  • k sestavení rozpočtu domácnosti
  • k výběru nejvýhodnějšího investičního, úvěrového nebo pojišťovacího produktu
  • ke zpracování ekonomických údajů a dat

Komentář: Cirkulární a sdílená ekonomika je novým, aktuálním tématem, které také navazuje na průřezová témata Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Environmentální výchova. Oblast marketingu a reklamy je zapotřebí posunout k online marketingu (digitálnímu marketingu), neboť ten je dnes hlavním marketingovým nástrojem.

Národní hospodářství a úloha státu v ekonomice

  • mít přehled o významných ekonomických mediálních titulech a posoudit na základě aktuálních informací vliv nejdůležitějších ekonomických ukazatelů na změny v životní úrovni občanů zpracovat přiznání k dani z příjmu a přehledy ke zdravotnímu a sociálnímu pojištění v elektronických formulářích

Komentář: Navazuje na výstup v RVP „volí bezpečné pracovní postupy šetrné k životnímu prostředí, používá adekvátní pracovní pomůcky“.

Tržní ekonomika

  • na příkladu ukázat základní principy cirkulární ekonomiky a sdílené ekonomiky rozpoznat reklamní sdělení na internetu, včetně sociálních sítí, identifikovat cílové skupiny, analyzovat záměr a skrytý obsah reklamního sdělení provést segmentaci cílových skupin ve vztahu k danému produktu a určit vhodné reklamní nástroje pro oslovení vybraného segmentu zákazníků, kriticky posuzovat podíl (online) marketingu na úspěchu výrobku na trhu

Pracovněprávní vztahy

  • při práci bezpečně používat vhodné digitální technologie používat digitalizované systémy, jako je elektronická evidence práce apod. využívat digitální technologie ke komunikaci, sdílení informací, pro týmovou práci či práci na dálku

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k elektronické evidenci dovedností a podporujeme je ve vytváření kariérových e-portfolií, která jim umožní sledovat a evidovat úspěchy a vlastní pokrok při učení a budou jim sloužit jako nástroj sebeprezentace a časosběrný podklad pro jejich zodpovědné a o důkazy opřené kariérové rozhodování

  • vedeme žáky k vědomému a zodpovědnému utváření digitální identity vzhledem k budoucímu uplatnění na trhu práce; učíme je vnímat, že každou svou akcí v digitálním prostředí zanechávají stopu

  • zařazujeme do výuky aktivity, v nichž mají žáci příležitost pracovat s otevřenými daty a veřejnými databázemi v souvislosti se světem práce; ukazujeme žákům, které digitální služby nabízí stát, veřejná správa, komerční i neziskový sektor a jak mohou tyto služby využívat při kariérovém rozvoji a ekonomickém vzdělávání

  • vedeme žáky ke kritické práci s informačními zdroji a k odpovědnosti při jejich vytváření

  • zařazujeme do výuky aktivity, které motivují žáky k užívání digitálních technologií tvůrčím a inovativním způsobem, k nalézání, porovnávání a vyhodnocování různých variant řešení a k prezentování a sdílení záměrů, postupů a výsledků samostatné i skupinové práce

  • vedeme žáky k záměrnému a promyšlenému využívání vhodných digitálních technologií k samostatné práci i práci v týmech při pracovních činnostech, laboratorních pracích a vlastních projektech; poskytujeme tím žákům příležitost k tvůrčímu a inovativnímu využívaní digitálních technologií při stanovení záměru projektu, hledání postupů, metod a variant řešení, porovnávání a vyhodnocování výsledků a dopadů projektu i při jeho prezentaci pro různé cílové skupiny

  • motivujeme žáky ke komunikaci v týmu při společných úkolech prostřednictvím různých digitálních technologií, k využívání online konferencí a sdíleného virtuálního pracovního prostoru

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Digitální technologie v oblasti člověk a svět práce na gymnáziích

Článek poskytuje informace o oblasti člověk a svět práce v souvislosti s revizí RVP G a zařazením digitální kompetence. Obsahuje odkazy na další články a konkrétní digitální výukové nástroje, které lze použít, a přináší tak inspiraci pro pedagogy a kariérové poradce.

Online životopis – LinkedIn

Sociální síť LinkedIn nepatří mezi typické sociální sítě jako Facebook, Twitter či Google+. Jedná se o tzv. profesionální sociální síť, která umožňuje sdílet ve svém profilu online životopis. Prostřednictvím sítě kontaktů je pak následně možné informace v životopise potvrzovat a doporučovat. Takto navržená síť usnadňuje práci personalistům, kterým umožňuje hledání vhodného kandidáta na danou pozici. V současné době se LinkedIn stává místem, kde personalisté hledají dříve, než zveřejní pracovní inzerát. Z tohoto důvodu je nutné, aby žáci nabyli podvědomí o tomto online prostředí co nejdříve.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Člověk a svět práce

  • Tvorba Digitálního Storytellingu jako principu spolupráce napříč předměty a ročníky při rozvoji Digitálních kompetencí žáků

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Miroslav Kotlas (Gymnázium Česká): Je vidět, když k nám žáci přicházejí od učitelů, kteří učí informatiku s nadšením

V první části rozhovoru s Miroslavem Kotlasem z Gymnázia Česká se bavíme o vstupních znalostech žáků v informatice. Žáci podle něj mají pocit, že informatice rozumí, protože umí hrát hry na telefonu. Přitom neumí ani uložit soubor.

Eva Nečasová (2.díl): Výhody a výzvy umělé inteligence

V tomto díle našeho podcastu si povídáme s Evou Nečasovou z iniciativy AI dětem o využívání umělé inteligence ve školách. Probereme, kdy a jak začít s AI ve výuce, jak mohou učitelé využít AI ve svých hodinách, ale i jak se vyhnout možnému zneužití této technologie. Diskutujeme také o konkrétních příkladech z praxe a budoucnosti vzdělávání s umělou inteligencí. Přidejte se k nám a zjistěte, jak může AI změnit školství k lepšímu.