Program zářijové DIGI roadshow v krajích

Cílem DIGI roadshow je podpořit školy v zavádění nových výstupů v rámci velké revize RVP ZV k rozvoji digitálních kompetencí. Akce nabídla účastníkům možnost prakticky se zapojit a vyzkoušet si nové přístupy v rámci rozvoje digitálních dovedností žáků do různých oborů. 

Harmonogram

14:00–14:15 Zahájení na krajských pracovištích (uvítání účastníků, sdělení harmonogramu akce, průběhu akce...)
14:15–14:35 Celostátní zahájení DIGI roadshow, úvodní příspěvek: Daniela Růžičková a Kamil Ubr
14:35–17:00 Workshopy a sdílení příkladů dobré praxe na jednotlivých krajských pracovištích NPI
17:00–17:20 Výstup z krajských pracovišť
17:20–18:00 Závěr, diskuze 

Zajímá vás, jak to, co jste udělali v malé revizi, využijete při revizi velké? Úvodní příspěvek shrnul výsledky velké revize RVP ZV, cíle, hlavní změny i termíny důležité pro školy. Věnoval se digitální kompetenci a tomu, jak současné změny v RVP ZV navazují na zavedení ICT revizí. 


Jaké tematické workshopy proběhly v jednotlivých krajích?



Brno (Moravské náměstí 249/8)
 

Markéta Emmer Illová – Statistika nuda je, má však cenné údaje
Workshop přiblíží využití a zpracování dat ve výuce napříč předměty. Ukáže, jak data třídit a prezentovat. Zamyslíme se nad tím, kde hledat relevantní zdroje a jak kriticky vyhodnotit data. 
(učitelé 2. stupně ZŠ)

Ludmila Kovaříková – Náměty pro využití AI v češtině
Workshop chce odpovědět na to, zda si AI vzhledem ke svému rostoucímu vlivu žádá zahrnutí do nového RVP. Workshop také poskytne náměty pro použití v češtině a představí práci s AI jako pomocníkem učitele i konkrétní aktivity s žáky. 
(učitelé 2. stupně ZŠ)

Karel Malík – Vezměte je ven
Účastníci vyzkouší aplikace a nástroje vhodné pro terénní výuku nejen geografie/zeměpisu. Poznají možnosti využití digitální mapy, senzorů či fotoaparátu mobilního telefonu pro měření geografických dat i analýzu prostoru a zajímavé aplikace propojující vnější svět s fyzikou či přírodopisem. 
(učitelé 2. stupně ZŠ a gymnázií)

České Budějovice (Hlinsko 49)
 

Antonín Marek – Využití aplikace Teams v hodinách dějepisu
Učitelé si v roli žáků prakticky vyzkouší využití aplikace Teams na příkladu hodiny z dějepisu. Svou zkušenost pak integrují při závěrečné reflexi.  
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Jitka Příhodová – Barva v digitální podobě
Kurz se zaměřuje na využití mobilních aplikací ve výuce výtvarné výchovy. Náplní kurzu budou tři hlavní témata: barva a její tón; výběr a kódy barev; kaleidoskop, digitální kreslení. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ) 

Hradec Králové (Luční 460)
 

Martina Maněnová – Rozvíjíme digitální kompetence na 1. stupni ZŠ 
Účastníci workshopu budou pracovat s aplikací Živý sešit a seznámí se s metodickou příručkou Digitální kompetence pro 1.–5. ročník ZŠ. Vyzkouší si i aktivity pro rozvoj digitálních kompetencí v rámci prvouky, českého jazyka aj.
(učitelé 1. stupně ZŠ) 

Pavel Žalský – Jak probíhala středověká kolonizace Krkonoš?  
Středověká kolonizace výrazně proměnila i krajinu Krkonoš. Jak k tomu docházelo a proč, zjistíme s pomocí nejstarší obrazové mapy našich nejvyšších hor, která ukrývá překvapivá fakta. Možná přijde i Krakonoš!  
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Jihlava (Zborovská 3)
 

Lenka Brabencová – Využití metrických mobilních vlastností ve výuce matematiky
Kurz poskytne vyučujícím matematiky náměty, jak obohatit výuku prostřednictvím moderních technologií a metrických mobilních aplikací, které si prakticky vyzkouší. Součástí bude také zamyšlení, jaké digitální kompetence jsme během kurzu rozvíjeli.   
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Tomáš Milička – Matematika s digitálními nástroji
Workshop pomůže pedagogům posunout využití výpočetní techniky ve výuce na novou úroveň. Ukážeme si, že počítače a software mohou být mnohem víc než jen nástroje pro „googlování“ odpovědí. Podíváme se společně na možnosti práce ve 3D prostředí.  
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Karlovy Vary (Západní 15)


Nikola Kudrnáčová – Možnosti využití kancelářského balíčku při výuce na 1. stupni ZŠ
Workshop se zaměřuje na využití kancelářského balíčku ve výuce na 1. stupni ZŠ. Věnovat se budeme Wordu, Excelu i PowerPointu.
(učitelé 1. stupně ZŠ)

Martin Volný – FactCzech aneb Jak pracovat s textovými hoaxy 
Kurz prohloubí digitální a mediální gramotnost a rozvoj kritického myšlení. Pracovat se bude s konkrétními událostmi a jejich mediálním obrazem.
(učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ) 

Liberec (Masarykova 801/28)


Petra Slámová – Demokracie v mobilu aneb Co zajímá občana
Účastníci workshopu se seznámí s mobilními aplikacemi a prozkoumají jejich užitečnost. Získané poznatky budou sdílet a prezentovat. Aktivita je vhodná do hodin občanské výchovy.  
(učitelé občanské výchovy 2. stupně ZŠ)

Jiří Šmída – Jak na geografii moderně? 
Kurz se soustředí na naplnění vzdělávacích cílů spjatých s vnímáním prostředí, významem mentální mapy a aktivním občanstvím.  
(učitelé zeměpisu ZŠ a gymnázií)

Olomouc (Wellnerova 256/25)
 

Andrea Baumannová – Čeština a dějepis badatelsky a digitálně
Workshop představí ukázky prací zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí v českém jazyce a dějepise. Zamyslíme se nad možnostmi rozvíjení DK v kontextu s ostatními kompetenčními oblastmi. Prakticky si vyzkoušíme aplikace Padlet, Wordwall či Canva.  
(učitelé 2. stupně ZŠ, SŠ)

Miroslava Ježková – Využití metod kritického myšlení pro rozvoj digitálních kompetencí 
Propojíme aktivizační metody kritického myšlení se strategiemi vedoucími k rozvoji digitální kompetence. Předvedeme si, jak k tomu využít aplikace OrgPad a WordClouds. Vytvoříme pojmové a myšlenkové mapy v těchto aplikacích.  
(učitelé 1. stupně ZŠ) 

Hana Zbořilová – Vesmír s využitím metody kritického myšlení (V-CH-D) a online nástroje LUMIO
Účastníci se seznámí s metodou kritického myšlení V-CH-D a jejím využitím pro rozvoj digitálních kompetencí žáků. Vyzkouší si online nástroj LUMIO při práci s tématem vesmír ve výuce. Závěrečná diskuze shrne klíčové kompetence rozvíjené během workshopu. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ) 

Pardubice (Za Pasáží 657)
 

Michal Brázda – Efektivní zapojení mobilních zařízení ve výuce 
Kurz poskytne učitelům prvního a druhého stupně a zájemcům v oblasti vzdělávání náměty, jak obohatit výuku prostřednictvím moderních technologií a mobilních/webových aplikací. Účastníci si vyzkouší např. tvorbu QR kódu a budou diskutovat o možnostech využití napříč předměty a stupni vzdělávání.   
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ)

Daniel Janata – Propojení online nástrojů v kooperativní výuce na téma LIDSKÉ TĚLO
Workshop si klade za cíl aplikovat ve výuce metodu V-CH-D v rámci tématu lidské tělo za použití online nástrojů. Budeme pracovat v prostředí OrgPad a vytvářet myšlenkovou mapu. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ)

Zdeněk Smrčka – Zajímavé technologie napříč obory 
Workshop seznámí s nejnovějšími edukačními pomůckami (roboti, inteligentní mikroskop), možnostmi jejich zapojení do výuky a různými druhy rozšířené reality. V rámci té využijeme dostupné modely pro zvýšení abstraktního myšlení a představivosti. Také si pomocí inteligentního mikroskopu osvojíme propojení aplikace s reálným světem. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ)

Plzeň (Čermákova 18)
 

Zbyněk Filipi Jak na dobrý článek na Wikipedii 
Zaměříme se na praktickou ukázku rozvoje DK v oblasti tvorby a úpravy digitálního obsahu ve vyšších ročnících druhého stupně ZŠ. Důležitými aspekty budou kritická práce s informačními zdroji, spolupráce, etické nakládání s digitálním obsahem a dodržení pravidel komunity v digitálním prostředí. Cílem bude úprava článku na Wikipedii tak, aby mohl být označen za dobrý.   
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Andrea Tláskalová  Co znamená velká revize RVP pro učitele DK v oblasti ČLOVĚK A JEHO SVĚT
Na workshopu porovnáme digitální kompetence a jejich posun z malých revizí nově do velkých revizí v konkrétní oblasti člověk a jeho svět. Získáme tak větší přehled o změnách v digitálních kompetencích v rámci velkých revizí RVP.  
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ) 

Praha a střední Čechy (Novotného lávka 200/5)


Lukáš Borovička – Tvořivá práce s uměleckým textem 
Workshop se věnuje rozvoji digitálních kompetencí zaměřených na tvořivou práci s textem a jeho přetváření do jiných druhů, žánrů a forem. Pomocí promptů upravíme zadaný text, srovnáme finální a původní verzi textu v režimu porovnání ve Wordu. Zamyslíme se nad tím, jak daný výstup hodnotit, včetně žákovského sebehodnocení. 
(učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ) 

Petr Hlinka – Tajemství úspěšné tělesné výchovy: Jak moderní technologie mění pravidla hry 
Workshop se zaměřuje na rozvoj digitálních kompetencí v tělesné výchově. Ukážeme vám možnosti využití chytrých hodinek, náramků a dalších digitálních nástrojů pro sledování pohybových aktivit a zdraví. Dozvíte se, jak vytvořit tréninkový plán nebo analýzu techniky pohybu pomocí moderních technologií.
(učitelé tělesné výchovy, ředitelé ZŠ a SŠ) 

Jakub Holec – Data ve výuce přírodovědných předmětů  
V roli žáků si vyzkoušíme předem namodelovanou a výukou ověřenou lekci založenou na využívání reálných dat při mapování výskytu zemětřesení a s nimi souvisejících rozhraní litosférických desek.
(učitelé 2. stupně ZŠ, SŠ) 

Pavlína Jurzykowská Kudláčková – Frankofilova dobrodružná cesta 
Účastníci se stanou digitálními cestovateli po francouzských památkách. Během své dobrodružné cesty budou čelit různým nástrahám. Jak si poradí s popletenou mapou, tedy s památkami, které do Francie nepatří? Budou umět vyluštit šifru s pravým názvem těch, které naopak Francii reprezentují?
(učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ) 

Edita Roberts – Posilování digitálních kompetencí ve výuce českého jazyka: Kreativní práce s textem
Workshop se soustředí na tvořivou práci s textem a jeho zjednodušení. To umožňuje rychle a efektivně sdělit hlavní myšlenky a události, což je užitečné nejen při práci s AI, ale i v každodenní komunikaci. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ) 

Ústí nad Labem (Winstona Churchilla 1348/6)
 

Kateřina Appelová – Evokační fáze hodiny v digi kabátku
Jak uvést i nejnudnější či nejobtížnější látku? Při balancování náročnosti nebo důležitosti uvědomovací fáze může být i malá hra v evokační části hodiny velkým pomocníkem. Ukážeme si, jak tuto část hodiny převléct do digi kabátku tak, aby s lehkostí a lákavě připravila žáky na další fáze hodiny.   
(učitelé ZŠ a SŠ) 

Michaela Šicová – Odborné i beletristické texty pohledem puberťáků 
Čtenářská gramotnost prolíná všemi vzdělávacími obory a umožňuje žákům získávat informace z různých zdrojů. Jak v hodinách zábavnou formou podpořit porozumění textům a vyhledávání klíčových informací, si společně vyzkoušíme na připraveném workshopu. 
(učitelé 2. stupně ZŠ) 

Josef Kupka – Práce s jednoduchými tabulkami a daty v aplikaci Živý sešit 2  
Živý sešit je software pro snadnou výuku digitálních kompetencí s prověřeným a předpřipraveným učebním materiálem. Žáci přicházejí k dovednostem vlastní cestou a učitel je při objevování doprovází.
(učitelé 1. stupně ZŠ) 

Zlín (Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín, náměstí T. G. Masaryka)

Zuzana Kuželová – Robotické hračky a využití AI v každodenním životě
Workshop představí nové technologie spojené s AI. Účastníci budou spolupracovat a zkoušet si nové funkce, hračky a technologie. Součástí bude i diskuze o současné situaci využívání AI ve třídách. 
(učitelé 1. a 2. stupně ZŠ) 

Jovanka Rybová – V hlavní roli motýl 
Jak připravit projektovou nebo tematickou výuku, která učí děti na 1. stupni vnímat svět kolem nás všemi smysly? Jak při běžných činnostech rozvíjet jejich digitální kompetence? Cestu nám může ukázat workshop, ve kterém si vyzkoušíme nastavovat témata tak, aby učení děti nejen bavilo, ale připravovalo je na život v 21. století. 
(učitelé 1. stupně ZŠ)