Chemie

Gymnázium

Chemie a digitální technologie

Ve vzdělávacím oboru Chemie jsou digitální technologie využívané dvojím způsobem: 1. umožňují získávání, zpracování a vyhodnocování dat, a to jak z již dostupných zdrojů, tak z vlastního pozorování, měření či experimentování; a 2. jsou přirozenou platformou, na níž probíhá učení se oboru. Důležitou schopností žáků je pak získaná data vhodně uchovávat, zpracovávat, interpretovat, sdílet i prezentovat.

Z hlediska získávání dat pokusem se využívají především školní měřicí systémy, dále pak další metody sběru dat využívané v přírodovědném či sociologickém výzkumu (pozorování, rozhovory, dotazník apod.). Podstatná je i schopnost vyhledávat informace, a to jak v chemických databázích, tak prostřednictvím běžného prohlížeče. V této oblasti je důležitá schopnost žáků volit vhodné zdroje, vybírat patřičná klíčová slova, informace kriticky třídit a následně vhodně uchovávat. S oběma uvedenými zdroji dat souvisí potřeba, aby žáci byli schopni obsluhovat software pro analýzu, vyhodnocení i prezentaci dat, tj. aby uměli pracovat s tabulkami, grafy a uměli provádět jednoduché statistické zpracování apod. Významný je i převod dat z měřicích systémů či databází do formátů zpracovatelných v klasickém kancelářském softwaru.

V Chemii rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • vedeme žáky ke kritickému vyhledávání informací o pozorovaných a zkoumaných látkách a k jejich porovnávání s informacemi v dalších zdrojích, k odhalování s oborem spojených fake news

  • rozvíjíme schopnost žáků využívat digitální měřicí techniku i jiné způsoby sběru dat

  • rozvíjíme dovednost žáků analyzovat a interpretovat informace a data a vyvozovat z nich odpovídající závěry

  • vedeme žáky k tvorbě a úpravám digitálního obsahu v různých formátech a jeho sdílení s vybranými lidmi

  • vedeme žáky k vnímání relevance zdrojů (např. reklamní i jiná sdělení o účinnosti pseudofarmakologických přípravků, kosmetiky či naopak škodlivosti běžných látek)

  • při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí klademe důraz na etické jednání spojené s využíváním převzatých zdrojů informací a dat – dodržování autorského práva

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • vyhledávat informace o chemických látkách či dějích s využitím dostupných databází a dalších odborných zdrojů včetně online virtuálních prostředí a animací

  • třídit vyhledané informace a data podle obsahu a využitelnosti ve vhodných formátech a aplikacích, využívat databáze dat o chemických sloučeninách i databáze odborných textů

  • při experimentální činnosti využívat základní školní měřicí systémy (tj. k počítači či jinému zařízení připojitelné senzory: teploměr, pH metr, sondy plynů, konduktometr apod.)

  • na základě osvojených poznatků a zkušeností z chemie kriticky hodnotit informace šířené v přímé (běžné mezilidské) nebo mediální komunikaci

  • analyzovat a statisticky zpracovávat získané informace a data s využitím běžných tabulkových editorů a dalších online dostupných programů pro simulaci reálných přírodních jevů (např. applety phet.colorado.edu)

  • zaznamenávat a sdílet průběh a výsledky vlastního či skupinového bádání (výzkumu) se spolužáky i s virtuální vzdělávací komunitou, efektivně komunikovat pomocí dostupných aplikací a dalších platforem

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k aktivnímu využívání digitálních technologií, konkrétně různých aplikací umožňujících modelování struktury látek či systémů na submikroskopické úrovni, aplikací pro sběr dat při experimentální výuce

  • vytváříme podmínky pro realizaci individuálních i skupinových vzdělávacích projektů či integrovaných tematických programů s přírodovědnou či přímo chemickou tematikou, školní i mimoškolní povahy, ve kterých žáci využívají digitální technologie a sdílené komunikační platformy ke zpracovávání návrhu, obsahu a k realizaci, vyhodnocení a prezentaci

  • vedeme žáky k práci s dostupnými a otevřenými daty v chemických databázích

  • klademe důraz na rozvoj dovedností žáků systematicky vybírat, kriticky třídit a analyzovat chemické zdroje a digitální data (především tabelizovaná data, grafy a diagramy), následně je interpretovat, vizualizovat a uchovávat, aby poskytovaly zdroj informací pro další učení, pochopení a poznávání chemických jevů a procesů

  • podporujeme žáky v organizování společenských akcí, exkurzí, besed a upozorňování na aktuální chemické a environmentální problémy, stejně tak je podporujeme v zapojování do celospolečenské diskuse v digitálním prostředí a přispívání k osvětě v rámci občanského života

  • do výuky zařazujeme učební úlohy a projekty s využitím digitálních technologií, které vedou k prohlubování cizojazyčného a interkulturního porozumění a komunikace; využíváme zdrojů dat v angličtině (příp. jiných jazycích), aplikujeme metodu CLIL

  • nastavujeme žákům pravidla pro využívání digitálních technologií, seznamujeme je s pravidly pro ochranu cizích i vlastních autorských práv a vedeme je k jejich dodržování ve škole i mimo školu

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Anorganické kyseliny s využitím Wolfram Alpha

Aktivita popisuje využití nabídky informací okruhu Chemistry s cílem vyhledat a roztřídit významné anorganické kyseliny (případně jejich vlastnosti), správně je česky pojmenovat a posoudit relevanci zápisů racionálních vzorců z pohledu českého školského názvosloví.

Příprava šablony laboratorního protokolu z chemie

Laboratorní protokol je nedílnou součástí výstupu praktických cvičení z chemie. Materiál obsahuje návod, jak s dětmi připravit v digitálním prostředí vlastní šablonu, kterou budou využívat a následně ukládat, případně sdílet v digitálním prostředí.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Chemii

  • Využití digitálních nástrojů u přírodovědných pokusů
  • Rozvíjíme DK žáků v chemii s podporou programu ACD/ChemSketch
  • Rozvoj DK ve fyzice a chemii

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.