Chemie
Gymnázium
Chemie a digitální technologie
Ve vzdělávacím oboru Chemie jsou digitální technologie využívané dvojím způsobem: 1. umožňují získávání, zpracování a vyhodnocování dat, a to jak z již dostupných zdrojů, tak z vlastního pozorování, měření či experimentování; a 2. jsou přirozenou platformou, na níž probíhá učení se oboru. Důležitou schopností žáků je pak získaná data vhodně uchovávat, zpracovávat, interpretovat, sdílet i prezentovat.
Z hlediska získávání dat pokusem se využívají především školní měřicí systémy, dále pak další metody sběru dat využívané v přírodovědném či sociologickém výzkumu (pozorování, rozhovory, dotazník apod.). Podstatná je i schopnost vyhledávat informace, a to jak v chemických databázích, tak prostřednictvím běžného prohlížeče. V této oblasti je důležitá schopnost žáků volit vhodné zdroje, vybírat patřičná klíčová slova, informace kriticky třídit a následně vhodně uchovávat. S oběma uvedenými zdroji dat souvisí potřeba, aby žáci byli schopni obsluhovat software pro analýzu, vyhodnocení i prezentaci dat, tj. aby uměli pracovat s tabulkami, grafy a uměli provádět jednoduché statistické zpracování apod. Významný je i převod dat z měřicích systémů či databází do formátů zpracovatelných v klasickém kancelářském softwaru.
V Chemii rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vedeme žáky ke kritickému vyhledávání informací o pozorovaných a zkoumaných látkách a k jejich porovnávání s informacemi v dalších zdrojích, k odhalování s oborem spojených fake news
-
rozvíjíme schopnost žáků využívat digitální měřicí techniku i jiné způsoby sběru dat
-
rozvíjíme dovednost žáků analyzovat a interpretovat informace a data a vyvozovat z nich odpovídající závěry
-
vedeme žáky k tvorbě a úpravám digitálního obsahu v různých formátech a jeho sdílení s vybranými lidmi
-
vedeme žáky k vnímání relevance zdrojů (např. reklamní i jiná sdělení o účinnosti pseudofarmakologických přípravků, kosmetiky či naopak škodlivosti běžných látek)
-
při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí klademe důraz na etické jednání spojené s využíváním převzatých zdrojů informací a dat – dodržování autorského práva
-
vyhledávat informace o chemických látkách či dějích s využitím dostupných databází a dalších odborných zdrojů včetně online virtuálních prostředí a animací
-
třídit vyhledané informace a data podle obsahu a využitelnosti ve vhodných formátech a aplikacích, využívat databáze dat o chemických sloučeninách i databáze odborných textů
-
při experimentální činnosti využívat základní školní měřicí systémy (tj. k počítači či jinému zařízení připojitelné senzory: teploměr, pH metr, sondy plynů, konduktometr apod.)
-
na základě osvojených poznatků a zkušeností z chemie kriticky hodnotit informace šířené v přímé (běžné mezilidské) nebo mediální komunikaci
-
analyzovat a statisticky zpracovávat získané informace a data s využitím běžných tabulkových editorů a dalších online dostupných programů pro simulaci reálných přírodních jevů (např. applety phet.colorado.edu)
-
zaznamenávat a sdílet průběh a výsledky vlastního či skupinového bádání (výzkumu) se spolužáky i s virtuální vzdělávací komunitou, efektivně komunikovat pomocí dostupných aplikací a dalších platforem
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky k aktivnímu využívání digitálních technologií, konkrétně různých aplikací umožňujících modelování struktury látek či systémů na submikroskopické úrovni, aplikací pro sběr dat při experimentální výuce
-
vytváříme podmínky pro realizaci individuálních i skupinových vzdělávacích projektů či integrovaných tematických programů s přírodovědnou či přímo chemickou tematikou, školní i mimoškolní povahy, ve kterých žáci využívají digitální technologie a sdílené komunikační platformy ke zpracovávání návrhu, obsahu a k realizaci, vyhodnocení a prezentaci
-
vedeme žáky k práci s dostupnými a otevřenými daty v chemických databázích
-
klademe důraz na rozvoj dovedností žáků systematicky vybírat, kriticky třídit a analyzovat chemické zdroje a digitální data (především tabelizovaná data, grafy a diagramy), následně je interpretovat, vizualizovat a uchovávat, aby poskytovaly zdroj informací pro další učení, pochopení a poznávání chemických jevů a procesů
-
podporujeme žáky v organizování společenských akcí, exkurzí, besed a upozorňování na aktuální chemické a environmentální problémy, stejně tak je podporujeme v zapojování do celospolečenské diskuse v digitálním prostředí a přispívání k osvětě v rámci občanského života
-
do výuky zařazujeme učební úlohy a projekty s využitím digitálních technologií, které vedou k prohlubování cizojazyčného a interkulturního porozumění a komunikace; využíváme zdrojů dat v angličtině (příp. jiných jazycích), aplikujeme metodu CLIL
-
nastavujeme žákům pravidla pro využívání digitálních technologií, seznamujeme je s pravidly pro ochranu cizích i vlastních autorských práv a vedeme je k jejich dodržování ve škole i mimo školu
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Anorganické kyseliny s využitím Wolfram Alpha
Aktivita popisuje využití nabídky informací okruhu Chemistry s cílem vyhledat a roztřídit významné anorganické kyseliny (případně jejich vlastnosti), správně je česky pojmenovat a posoudit relevanci zápisů racionálních vzorců z pohledu českého školského názvosloví.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Chemii
- Využití digitálních nástrojů u přírodovědných pokusů
- Rozvíjíme DK žáků v chemii s podporou programu ACD/ChemSketch
- Rozvoj DK ve fyzice a chemii
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu
V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.
Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů
V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.