Český jazyk a literatura

Gymnázium

Český jazyk a literatura a digitální technologie

Implementace digitálních technologií do vyučování českého jazyka a literatury umožní prohlubování digitální kompetence. Žáci pracují s textovými editory a učí se v nich texty vytvářet a upravovat; jejich činnosti jsou jak receptivní, tak produktivní. Žáci se postupně zdokonalují, pracují s textem, s tabulkami, grafy, obrazovými a zvukovými materiály, které využívají ve svých prezentacích. Pracují také s komunikáty, pro něž jsou charakteristické kombinování jazykového kódu s obrazovým a zvukovým kódem a interakce subjektu se světem populární kultury, mediálních sdělení a reklamy.

Dalším významným rysem využívání digitálních technologií je rozvíjení různých forem komunikace (např. SMS, chat, e-mailová korespondence, sdílení obrázků, hudby, videí ad.). V této souvislosti je třeba zdůraznit význam etického chování v rámci komunikace a také obranu proti nevyžádaným informacím a dezinformacím, proti manipulaci například v reklamě a proti demagogii v politických komunikátech.

V Českém jazyce a literatuře rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • rozvíjíme schopnosti a dovednosti žáků v oblasti tvorby textu, obrazu, videa, zvukových souborů a jejich vzájemného kombinování

  • rozvíjíme čtenářské strategie využívané při recepci a produkci textů z digitálního prostředí

  • vedeme žáky k efektivnímu využívání digitálních technologií při zálohování důležitých materiálů, vytváření osobního elektronického portfolia, přípravě prezentací

  • vedeme žáky k systematické práci s digitálními zdroji a jejich kritickému posuzování

  • klademe důraz na respektování autorských práv a na etické chování v prostředí elektronické komunikace

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • vyhledat, zpracovat a využít informace z digitálních zdrojů jak v předmětu český jazyk a literatura, tak ve všech ostatních předmětech, uvědomovat si vzájemné vztahy mezi informacemi a jejich propojení v rámci různých vyučovacích předmětů

  • vytvořit vlastní prezentaci na základě informací, textů, obrazových i zvukových materiálů z digitálního prostředí; získané informace umět kriticky posoudit, uspořádat a doplnit je vlastními postřehy, poznámkami a názory

  • komunikovat přiměřeně vzhledem ke komunikační situaci a k adresátovi, používat vhodný kód v komunikaci (spisovný jazyk, nespisovný jazyk, slang ad.)

  • pracovat v týmu podle zadání, respektovat názory ostatních v komunikaci a umět asertivně vyjádřit svůj názor a podložit jej vhodnými argumenty

  • pracovat kriticky s komunikáty z digitálního prostředí, ověřovat zdroje informací a jejich pravdivost, rozlišovat mezi fakty a názory, rozpoznat manipulaci a demagogii

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k aktivnímu využívání digitálních technologií, klademe důraz na vyhledávání informací z důvěryhodných zdrojů a na jejich kritické posuzování

  • vedeme žáky k respektování autorských práv, k ochraně vlastních autorských práv a k ochraně vlastní digitální identity

  • podporujeme žáky v tvorbě osobního digitálního portfolia

  • zařazujeme do výuky úlohy a projekty, které žáci mohou řešit v digitálním prostředí

  • vedeme žáky k využívání audiovizuálních prvků v přípravě interaktivních prezentací; podporujeme je v tom, aby využívali aplikace určené pro školní výuku i domácí přípravu a aby je sami vytvářeli

  • podporujeme komunikativní dovednosti žáků prostřednictvím digitálních technologií, vedeme žáky k využívání serverů, programů, aplikací a webových stránek a také k tvorbě školního webu, časopisu, e-zinu ad.

  • podporujeme žáky v kultivované komunikaci na sociálních sítích, vedeme je k aktivnímu vyjadřování vlastního názoru, k argumentaci podložené ověřenými informacemi a k respektování názorů ostatních účastníků komunikace

  • vedeme žáky ke kultivaci mluveného projevu při vytváření vlastních videí, vlogů a podcastů, při práci v redakci školního rozhlasového nebo televizního vysílání

  • motivujeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie k organizování diskusí, literárních besed a společenských akcí

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

DIGI IN: Jak učit češtinu v době digitální?

V hodinách českého jazyka by se žáci měli naučit komunikovat ústně i písemně. Digitální technologie včetně umělé inteligence (AI) přinášejí nové možnosti a učitelé by měli ve výuce brát v úvahu, říká pedagog, bohemista a historik Lukáš Borovička. Dozvíte se mimo jiné, proč je důležité umět argumentovat, jak k tomu využít argumentační esej, jak s ní v hodinách českého jazyka a literatury začít, čemu ji můžeme využívat.

Digitální dílna psaní: 1. díl: Od dílny psaní k digitální dílně psaní

Série tří článků o digitální dílně psaní, ve které jsou představeny různé způsoby, kterými se dají do dílny psaní integrovat digitální technologie tak, aby docházelo k rozvoji digitálních kompetencí žáků. První díl se věnuje konceptu dílny psaní a proměnám v rámci digitální dílny psaní. Další díly se podrobně věnují smysluplnému využití digitálních technologií v jednotlivých fázích dílny psaní.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Český jazyk

  • Rozvoj digitálních kompetencí v českém jazyce a literatuře

  • Inspirace pro rozvoj digitálních kompetencí v hodinách českého jazyka

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi

Využití digitálních technologií a rozvoj digitálních kompetencí v rámci školy z pohledu jejího vedení

Martin Volný: FactCZech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty

Žáci pracují s textovými a obrazovými hoaxy ze „zpravodajských“ webů a sociálních sítí metodou textové a mediální analýzy v kombinaci s digitálním nástrojem na ověřování spolehlivosti textů Verifee a nástroji pro reverzní vyhledávání fotek a jejich forenzní analýzu. Problubují tak svou digitální a mediální gramotnost a rozvíjí své kritické myšlení.

Mira Friedrichová: Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.