Český jazyk a literatura
Gymnázium
Český jazyk a literatura a digitální technologie
Implementace digitálních technologií do vyučování českého jazyka a literatury umožní prohlubování digitální kompetence. Žáci pracují s textovými editory a učí se v nich texty vytvářet a upravovat; jejich činnosti jsou jak receptivní, tak produktivní. Žáci se postupně zdokonalují, pracují s textem, s tabulkami, grafy, obrazovými a zvukovými materiály, které využívají ve svých prezentacích. Pracují také s komunikáty, pro něž jsou charakteristické kombinování jazykového kódu s obrazovým a zvukovým kódem a interakce subjektu se světem populární kultury, mediálních sdělení a reklamy.
Dalším významným rysem využívání digitálních technologií je rozvíjení různých forem komunikace (např. SMS, chat, e-mailová korespondence, sdílení obrázků, hudby, videí ad.). V této souvislosti je třeba zdůraznit význam etického chování v rámci komunikace a také obranu proti nevyžádaným informacím a dezinformacím, proti manipulaci například v reklamě a proti demagogii v politických komunikátech.
V Českém jazyce a literatuře rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
rozvíjíme schopnosti a dovednosti žáků v oblasti tvorby textu, obrazu, videa, zvukových souborů a jejich vzájemného kombinování
-
rozvíjíme čtenářské strategie využívané při recepci a produkci textů z digitálního prostředí
-
vedeme žáky k efektivnímu využívání digitálních technologií při zálohování důležitých materiálů, vytváření osobního elektronického portfolia, přípravě prezentací
-
vedeme žáky k systematické práci s digitálními zdroji a jejich kritickému posuzování
-
klademe důraz na respektování autorských práv a na etické chování v prostředí elektronické komunikace
-
vyhledat, zpracovat a využít informace z digitálních zdrojů jak v předmětu český jazyk a literatura, tak ve všech ostatních předmětech, uvědomovat si vzájemné vztahy mezi informacemi a jejich propojení v rámci různých vyučovacích předmětů
-
vytvořit vlastní prezentaci na základě informací, textů, obrazových i zvukových materiálů z digitálního prostředí; získané informace umět kriticky posoudit, uspořádat a doplnit je vlastními postřehy, poznámkami a názory
-
komunikovat přiměřeně vzhledem ke komunikační situaci a k adresátovi, používat vhodný kód v komunikaci (spisovný jazyk, nespisovný jazyk, slang ad.)
-
pracovat v týmu podle zadání, respektovat názory ostatních v komunikaci a umět asertivně vyjádřit svůj názor a podložit jej vhodnými argumenty
-
pracovat kriticky s komunikáty z digitálního prostředí, ověřovat zdroje informací a jejich pravdivost, rozlišovat mezi fakty a názory, rozpoznat manipulaci a demagogii
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky k aktivnímu využívání digitálních technologií, klademe důraz na vyhledávání informací z důvěryhodných zdrojů a na jejich kritické posuzování
-
vedeme žáky k respektování autorských práv, k ochraně vlastních autorských práv a k ochraně vlastní digitální identity
-
podporujeme žáky v tvorbě osobního digitálního portfolia
-
zařazujeme do výuky úlohy a projekty, které žáci mohou řešit v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k využívání audiovizuálních prvků v přípravě interaktivních prezentací; podporujeme je v tom, aby využívali aplikace určené pro školní výuku i domácí přípravu a aby je sami vytvářeli
-
podporujeme komunikativní dovednosti žáků prostřednictvím digitálních technologií, vedeme žáky k využívání serverů, programů, aplikací a webových stránek a také k tvorbě školního webu, časopisu, e-zinu ad.
-
podporujeme žáky v kultivované komunikaci na sociálních sítích, vedeme je k aktivnímu vyjadřování vlastního názoru, k argumentaci podložené ověřenými informacemi a k respektování názorů ostatních účastníků komunikace
-
vedeme žáky ke kultivaci mluveného projevu při vytváření vlastních videí, vlogů a podcastů, při práci v redakci školního rozhlasového nebo televizního vysílání
-
motivujeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie k organizování diskusí, literárních besed a společenských akcí
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
DIGI IN: Jak učit češtinu v době digitální?
V hodinách českého jazyka by se žáci měli naučit komunikovat ústně i písemně. Digitální technologie včetně umělé inteligence (AI) přinášejí nové možnosti a učitelé by měli ve výuce brát v úvahu, říká pedagog, bohemista a historik Lukáš Borovička. Dozvíte se mimo jiné, proč je důležité umět argumentovat, jak k tomu využít argumentační esej, jak s ní v hodinách českého jazyka a literatury začít, čemu ji můžeme využívat.
Digitální dílna psaní: 1. díl: Od dílny psaní k digitální dílně psaní
Série tří článků o digitální dílně psaní, ve které jsou představeny různé způsoby, kterými se dají do dílny psaní integrovat digitální technologie tak, aby docházelo k rozvoji digitálních kompetencí žáků. První díl se věnuje konceptu dílny psaní a proměnám v rámci digitální dílny psaní. Další díly se podrobně věnují smysluplnému využití digitálních technologií v jednotlivých fázích dílny psaní.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Český jazyk
-
Rozvoj digitálních kompetencí v českém jazyce a literatuře
-
Inspirace pro rozvoj digitálních kompetencí v hodinách českého jazyka
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi
Využití digitálních technologií a rozvoj digitálních kompetencí v rámci školy z pohledu jejího vedení
Martin Volný: FactCZech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty
Žáci pracují s textovými a obrazovými hoaxy ze „zpravodajských“ webů a sociálních sítí metodou textové a mediální analýzy v kombinaci s digitálním nástrojem na ověřování spolehlivosti textů Verifee a nástroji pro reverzní vyhledávání fotek a jejich forenzní analýzu. Problubují tak svou digitální a mediální gramotnost a rozvíjí své kritické myšlení.
Mira Friedrichová: Vyhledávací rozcvička pro češtinu
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.