Média o nás 

10. říjen 2024, Seznam zprávy

Trapas hned v první chvíli vysílání. „Je to moje zodpovědnost,“ říká expert na AI

„Ale za to jsem samozřejmě zodpovědný já, ne ChatGPT,“ musel jsem se hned na začátku první epizody omlouvat za zkomolení jména. Pěkný, v podstatě učebnicový trapas. Při přípravě na rozhovor jsem populární chatbot využil ke shrnutí všech mých poznámek. A on zkomolil jméno Ivany Böhmové, která v Národním pedagogickém institutu koordinuje téma „umělá inteligence ve školách“.


12. září 2024, Novinky.cz

Umělá inteligence šetří čas a námahu učitelů. Neskutečně, říká průkopník

Dynamicky se rozvíjející technologie umělé inteligence si pomalu nacházejí cestu i do českých škol. A přestože plné zapojení AI ve výuce má svá úskalí, učitelé využívající jejích služeb pro přípravu a třeba i hodnocení prací si ji pochvalují.


4. září 2024, Události v regionech – Brno

Využití umělé inteligence ve školách

Kromě toho, že přibývají obory, se proměňuje taky styl výuky. Brněnská základní škola na Bakalově nábřeží je jedna z tuzemských průkopníků v používání umělé inteligence. Pro tu se startem školního roku vydal Národní pedagogický institut další soubor rad. Po loňských obecných pokynech teď odpovídá na právní otázky.


20. srpna 2024, Forbes

Třídní AI. Na rozvoj umělé inteligence reagujeme pomalu, zní z českých škol

S nástupem a využitím nových modelů umělé inteligence je třeba zajistit vzdělávání a výchovu v dané oblasti. Žáci možná ovládnou AI nástroje lépe než jejich vyučující, ale škola by měla zajistit základní orientaci.


1. července 2024, Řízení školy

Jak lze umělou inteligenci využít ve vzdělávacím procesu ve školách

Digitální nástroje ve školách - podcast Zapojme všechny, kde Lucie Holinková hovoří s Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích programů pro Microsoft Česká republika a Slovensko


28. května 2024, Učitelské noviny

IT GIGANTI DNES ŘEŠÍ UDRŽITELNOST

Udržitelnost. Téma, které rezonuje napříč společností a státy světa, přestože je prozatím důležitější primárně pro mladší generace. Jak k tomu přistupují IT giganti jako Google či Microsoft, s čím se potýkají ve svých obřích datových centrech a proč je problém, že si lidé poslechnou podcast na YouTube nebo si nechají zodpovědět dotaz od generativní umělé inteligence (AI)? Nejen na tyto otázky odpovídal IT expert Národního pedagogického institutu ČR Václav Maněna.


25. dubna 2024

Rozhovory s partnery Kybersoutěže

V rámci národního finále v Českých Budějovicích se 18.4. 2024 uskutečnily rozhovory s vybranými partnery KyberSoutěže. Dozvíte se v nich jejich pohled na vzdělávání mladých v oblasti informatiky, jak hodnotí letošní finále nebo co by poradili studentům při hledání svého prvního zaměstnavatele. Za Národního pedagogický institut ČR přijal pozvání Petr Naske.


24. dubna 2024, Datarun.cz

Kde technologie pomáhají, a kde naopak rozdělují a škodí?

Technologie ve školách. Otázka, která umí být tak palčivá, jak velký je generační gap mezi studenty a učiteli. Co vlastně umějí děti? Co umějí učitelé a jaký je dnes minimální standard, co by měli umět ve školství všichni? Jak se dohodnout na základních věcech, jako je třeba užívání mobilních telefonů o přestávkách nebo na chodbách škol? Hosty Michala Kaderky byli vedoucí samostatného oddělení Digitalizace ve vzdělávání Národního pedagogického institutu Ondřej Neumajer a jeho kolega z NPI a zároveň učitel informatiky na ZŠ ve Stehelčevsi Petr Naske.


22. dubna 2024, FORUM 24

„Veřejnost si myslí, že děláme testy, jak se nám zachce.“ Šéf Cermatu zhodnotil systém elektronických přihlášek

„Věřím, že jsme udělali vše pro to, aby útok proti nám byl tak drahý, že ho nikdo nebude ochoten zaplatit,“ říká ředitel Cermatu Miroslav Krejčí o systému elektronických přihlášek DiPSy. V rozhovoru, který vznikl v rámci podcastu KYBcast pod Národním pedagogickým institutem ČR, vysvětlil, proč bylo potřeba systém spustit o den později, popsal chyby a nesrovnalosti, ke kterým za první měsíce chodu systému došlo, a přiblížil novinky, jež uživatele čekají.


7. února 2024, Novinky

Školy věří, že jsou připravené na rozvoj digitálních znalostí žáků

Tři čtvrtiny učitelů a 88 procent zástupců vedení škol považuje svou školu za zcela či spíše připravenou na rozvoj digitálních znalostí žáků a výuku informatiky. Vyplývá to z průzkumu Národního pedagogického institutu (NPI). Výuku informatiky a digitálních technologií upravilo v roce 2021 ministerstvo školství revizí tzv. rámcového vzdělávacího programu (RVP), který určuje obsah učiva.

30. listopadu 2023, Aktuálně.cz: Chytré Česko

"Buď osmák slabý v matematice." Učitel si díky AI nasimuluje žáka a zlepší tak výuku

Umělá inteligence začíná pronikat i do škol. "Buď žákem osmé třídy z Pardubic, kterému moc nejde matematika, ale je dobrý ve výtvarné výchově a jazycích, a já ti vysvětlím, co je to Wankelův motor. Ty mi dávej zpětnou vazbu," může vypadat konkrétní využití učiteli. O dalších možnostech zapojení umělé inteligence ve školách i o tom, jak to promění výuku, mluvili hosté debaty projektu Chytré Česko.

21. listopadu 2023, Podcast Mozaika vzdělávání #44

S Ondřejem Neumajerem o výuce informatiky a vzdělávání učitelů

Ondřej Neumajer je vedoucím oddělení Digitalizace ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu České republiky. V rozhovoru s Markem Adlerem se věnovali nejen jeho cestě do současných pozic, díky kterým má reálný vliv na směřování projektů s velkým dopadem do českých škol. Zaměřili se také na malé revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, na vzdělávací obor informatika i na digitální kompetence a zároveň i na profesní rozvoj učitelů i ředitelů škol.


20. září 2023, Aktuálně.cz

Umělá inteligence často lže, musíme se naučit s tím pracovat, radí expert na školství

Vzdorovat dezinformacím se Čechům daří čím dál hůř, varují experti, kteří se tento týden sešli na konferenci FutureEdu. "Je to jako obědvat na dovolené u švédského stolu. První dny se přejídáte a všechna jídla kombinujete. Až poté si zvolíte jen to, co vám chutná a vyhovuje vaší životosprávě. Podobné je to s přemírou informací, mezi kterými si lidé neumí volit," začal úterní debatu Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu ČR.

19. září 2023, Český rozhlas Radiožurnál

Umělou inteligenci by měli učitelé vzít v potaz a nezakazovat ji, radí vedoucí z Digitalizace ve vzdělávání

„Umělá inteligence si asertivně dokáže vymýšlet, je potřeba ji ověřovat,“ radí vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání institutu Ondřej Neumajer. Poslechněte si celou reportáž.

4. září 2023, adam.cz

NPI vydal doporučení, jak pracovat s umělou inteligencí

Národní pedagogický institut ČR (NPI) vydal k novému školnímu roku sedm doporučení pro školy, jak pracovat s umělou inteligencí. Jsou zpracována zvlášť pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.Vydáním doporučení reaguje NPI ČR na příchod nástrojů generativní umělé inteligence (AI) typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost.


3. září 2023, Seznam Zprávy

Škola začíná a AI v ní bude, ať chceme, či ne. Ukažte dětem její pro i proti

Začíná školní rok a učitelé i rodiče se obávají, že žáci budou ve velkém podvádět a to za pomoci nastartované umělé inteligence. Lákavá cesta „zakažte ChatGPT, všechno budeme psát“ je ale nebezpečná.


11. června 2023, TV Nova

Školy čeká zásadní změna

Pro žáky bude už od prvního stupně povinná tzv. nová informatika. Školáci se díky ní mají naučit, jak pracovat s počítačem nebo logicky myslet. Některé školy už nový systém výuky informatiky zkoušely. Od září to ale bude povinné pro všechny ...


7. června 2023, Řízení školy online

Zavádění digitálních změn do výuky – NPI ČR rozšiřuje konzultační podporu škol

Jednou z forem podpory škol při zavádění informatické a digitální změny jsou individuální konzultace. Tři skupiny odborných konzultantů pomáhají najít optimální řešení konkrétní škole na míru v každé z oblastí, které se změny významně dotýkají. S konzultanty RVP/ŠVP může vedení školy probrat, jak úpravy, které přináší revize RVP v informatické oblasti z roku 2021, promítnout s ohledem na konkrétní podmínky školy do vzdělávacích strategií, školních vzdělávacích programů či učebních plánů ...

24. května 2023, HateFree

„Internet není dopravní hřiště. Děti vstupují bez tréninku rovnou do praxe,” říká IT expert

Generace současných rodičů mnohdy neví, že se jejich děti už dávno neučí podle osnov, které centrálně určuje stát. Každá škola pojímá výuku IT dovedností trochu jinak. Podobně, jako je tomu v jiných oblastech a předmětech. Některé školy učí děti víc programování, jiné jim vysvětlují základy bezpečné online komunikace a přímo ve výuce otevírají témata kyberprevence. Rozdíly ve výuce digitálních dovedností popisuje IT expert Petr Naske z Národního pedagogického institutu ČR ...

21. 5. 2023, Události ČT1

Digitální technologie ve školství

V Česku se zvyšuje výuka digitálních technologií a počítačů pro žáky prvního a druhého stupně i středoškoláky. Cílem je rozvoj informatického myšlení a praktické využití technologií v praxi. Národní pedagogický institut pomáhá školám s přípravou na novou výuku, která bude od září pro první stupeň povinná.

28. 2. 2023, DigiPodcast  | Brána do digitálního světa#15

DigiPodcast | Brána do digitálního světa#15 Ochrana zařízení. Řešení technických problémů (host: Petr Polívka)

„A zkoušel jste to vypnout a zapnout?“ Památná, do kamene vytesaná věta každého IT správce a každého experta na netu, co se Vám snaží pomoct se zaseknutou tiskárnou a nebo nefunkčním wifi routerem. Náš host je pan Petr Polívka pracuje jako koordinátor sítě IT Guru a IT Guru pro Středočeský kraj. 10 let pracoval pro komunikační společnost jako account manager pro firemní zákazníky. Zabýval se technickou podporou při implementaci produktů do firemní infrastruktury. Má zkušenosti s obsluhou škol, konkrétně s implementací ICT do výuky a infrastruktury školy.