Učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni, říká Bořivoj Brdička

12. 9. 2024

Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání. Zdůrazňuje nutnost zásadní reformy pedagogických přístupů a upozorňuje na riziko, že učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni.

Transformace tradiční výuky

Technologie, a zejména umělá inteligence, mění nejen způsob mezilidské komunikace a práce, ale zásadně ovlivňují i to, jak se učíme a připravujeme na budoucnost. Ve své publikaci Pedagogika nejistoty v éře AI Bořivoj Brdička přináší hluboký vhled do proměn, kterými prochází vzdělávací systémy. Tento technologický vliv je patrný v mnoha oblastech, od proměny učebních postupů až po nutnost rozvíjet nové digitální kompetence. 

Jedním z klíčových témat publikace je potřeba inovace tradičních pedagogických přístupů. Klasická výuka, zaměřená na pasivní přebírání faktů a zapamatování informací, již dnes nestačí. Současné technologie vytvářejí prostředí, ve kterém se mění samotné cíle i proces učení, což vyžaduje od učitelů zásadní úpravy jejich metod. Brdička v tomto ohledu vyzdvihuje význam kreativity, kritického myšlení a dovedností spojených s řešením problémů. 

Význam kritického myšlení v digitálním věku 

Další důležitou částí publikace je důraz na digitální kompetence, které jsou dnes nezbytné nejen pro profesní, ale i osobní život. Brdička upozorňuje na to, že digitální kompetence by měla být nedílnou součástí vzdělávacích osnov, a to nejen jako samostatný předmět, ale jako průřezová dovednost, která se promítá do všech oblastí výuky. Přístup k technologiím již není jen otázkou technických znalostí, ale i schopnosti kriticky zhodnotit informace, které nám technologie poskytují, a využívat je smysluplně a eticky. 

Dostupnost informací prostřednictvím technologií mění samotné prostředí, ve kterém se vzdělávání odehrává. K tomu, aby bylo možné úspěšně řešit problémy v digitálním věku, je nezbytné nejen umět vyhledávat informace, ale především chápat jejich kontext a souvislosti. Zároveň je také potřeba vnímat rizika spojená se ztrátou schopnosti samostatně řešit problémy, pokud se budeme spoléhat výhradně na technologie. 

Školy jako centra kreativity a inovace

Závěrem Brdička apeluje na nutnost, aby se pedagogové stali průvodci v digitálním světě, kteří budou žáky nejen učit, ale také je vést k odpovědnému a vhodnému využívání technologií. Vyzývá k tomu, aby se školy staly místy, kde technologie podporují kreativitu a inovaci a kde jsou studenti připravováni na výzvy, které s sebou digitální doba přináší. Pedagogika nejistoty v éře AI je tedy nejen výzvou k reformě vzdělávání, ale také návodem, jak se s těmito výzvami úspěšně vypořádat.

Publikaci Pedagogika nejistoty v éře AI od Bořivoje Brdičky vydal Národní pedagogický institut ČR a přečíst si ji můžete i v přiloženém odkazu pod článkem. Přehledně zpracovaná metodická doporučení pro jednotlivé předměty, uzlové body pro digitální kompetence, podporu pro školy k revizím RVP v oblasti informatiky a další materiály najdete na našich stránkách v sekci ke stažení.

Autor: Anna Hynešová

Pedagogika nejistoty v éře AI

Bořivoj Brdička


Související odkazy


Spomocník

Přehodnocujeme nejen to, co ve školách vyučujeme, ale také to, jak to vyučujeme. Na Spomocníkovi najdete různorodé články s tematikou trendů digitálního vzdělávání.

Proč potřebujeme změnu výuky? 

Pro svět, ve kterém probíhají rychlé a rozsáhlé změny s mnohdy nepředvídatelnými dopady, je nezbytné přehodnotit konkrétní cíle vzdělávání i kompetence žáků.

Podporujeme zavádění AI do škol 

Hledáte pomoc při zavádění umělé inteligence do výuky? Nejste v tom sami! Na stránkách věnovaných AI najdete zajímavé náměty, metodické rady i bezplatné webináře.