24. 6. 2025

Mediální výchova: tajná ingredience nového kurikula

Pavlína Jurzykowská

Nedávné změny v RVP ZV přinesly, mimo jiné, i úpravu pojetí průřezových témat a s tím související znatelný posun v tom, jak kurikulum uchopuje témata jako mediální výchova, kritické myšlení a práce s informacemi. Na první pohled by se mohlo zdát, že mediální výchova z nového dokumentu „zmizela“. Podívejme se ale detailněji, co se vlastně stalo a proč je to pro učitele v praxi možná vítaná zpráva.

Integrace témat 

Ve „starším“ pojetí RVP ZV byla mediální výchova explicitně uvedena jako jedno z pěti průřezových témat. Byla charakterizována jako závazná součást základního vzdělávání. Jejím cílem bylo „vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti“ a vedla k osvojení poznatků o fungování médií a získání dovedností pro „poučené, aktivní a nezávislé zapojení do mediální komunikace“. Zaměřovala se na kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, posouzení jejich věrohodnosti, vyhodnocení komunikačního záměru a systematické vytváření kritického odstupu.  

Nový RVP ZV uvádí jinou, zredukovanou sadu tří průřezových témat (péče o druhé, společnost pro všechny, udržitelné prostředí). V této nové sadě samostatné průřezové téma mediální výchova tedy už není uvedeno. To ale rozhodně neznamená, že by témata jako mediální gramotnost, kritické myšlení, práce s informacemi nebo boj proti dezinformacím z RVP zcela vymizela.  

Klíčové koncepty dříve obsažené v rámci mediální výchovy a v souvisejících oblastech jsou hlouběji integrovány do jiných, pro vzdělávání fundamentálnějších částí:

Mediální výchova v průřezových tématech

Kód OVU 

Očekávaný výsledek učení (OVU) 

Znalostní základ a propojení s OVU 

PTS-000-000-ZV5-002 

Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sdělení. 

člověk a jeho svět, český jazyk a literatura (CJS-CJS-002-ZV5-010, JJK-CJL-001-ZV5-004, -006) 

PTS-000-000-ZV5-003 

Na základě vlastní zkušenosti uvede příklady, jak konzumace médií může ovlivnit jeho postoje nebo postoj vrstevníků. 

český jazyk a literatura, informatika (INF-INF-003-ZV5-006, JJK-CJL-001-ZV5-001, -006) 

PTS-000-000-ZV5-005 

Viz výše (součást ZV5-002, duplicitní položka). 

– 

PTS-000-000-ZV9-002 

Rozezná a vysvětlí volbu výrazových prostředků, kterými se mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání tématu. 

dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura (7 OVU) 

PTS-000-000-ZV9-003 

Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne způsoby prevence jejich šíření. 

dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura (5 OVU) 

Mediální výchova v oborových očekávaných výsledcích učení

Vzdělávací oblast 

Kód OVU 

Očekávaný výsledek učení (OVU) 

Český jazyk a literatura 

JJK-CJL-001-ZV5-001 

V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky podle záměru a situace. 

Český jazyk a literatura 

JJK-CJL-001-ZV5-004 

Posoudí výpověď v konkrétní situaci a adekvátně reaguje. 

Český jazyk a literatura 

JJK-CJL-001-ZV5-006 

Rozpozná manipulaci v komunikaci a reaguje přiměřeně věku. 

Český jazyk a literatura 

JJK-CJL-001-ZV9-009 

Vyhledá, kriticky posoudí a sdílí informace, volí etické způsoby. 

Český jazyk a literatura 

JJK-CJL-001-ZV9-013 

Rozpoznává manipulaci, zaujímá kritický postoj a reaguje přiměřeně. 

Informatika 

INF-INF-003-ZV5-006 

Rozezná, s jakými daty pracuje IS a jaký je jeho účel. 

Člověk a jeho svět 

CJS-CJS-002-ZV5-010 

Posoudí, co/kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí. 

Dějepis 

CAS-DEJ-001-ZV9-002 

Posoudí informační hodnotu a důvěryhodnost historických zdrojů. 

Dějepis 

CAS-DEJ-001-ZV9-003 

Vysvětlí rozdíl mezi dějepisem a zobrazením minulosti v médiích. 

Výchova k občanství 

CAS-VKO-001-ZV9-003/004/010 

Zhodnotí vlivy na rozhodování, zkoumá volby, kriticky posuzuje veřejné dění. 

Výchova k občanství 

CAS-VKO-001-ZV9-006 

Prozkoumá volby a zapojení občanů. 

Výchova k občanství 

CAS-VKO-002-ZV9-010 

Kriticky posuzuje dění ve světě a regionu. 

Mediální výchova v klíčových kompetencích

Kód OVU 

Kompetence 

KDI-BZK-000-ZV5-001 

Respektuje pravidla bezpečnosti v práci s technologiemi a daty. 

KRP-KRP-000-ZV5-001 

Uvědomuje si důležitost ověřování informací. 

KRP-VED-000-ZV5-001 

Rozhoduje se na základě objektivních dat. 

KDI-TDO-000-ZV9-001 

Tvoří digitální obsah s cílem podpořit vlastní činnost. 

KKK-POR-000-ZV5-001 

Rozumí běžným formám sdělení včetně nepřímých významů. 

KKK-POR-000-ZV9-001 

Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení. 

KOB-ODP-000-ZV5-001 

Uvědomuje si svou odpovědnost vůči ostatním a okolí. 

KOB-ODP-000-ZV9-001 

Přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí. 

KOS-EMP-000-ZV9-001 

Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem. 

ZGC-KRA-000-ZV9-001 

Pomocí kritické analýzy vyvozuje hlavní myšlenky a význam textů. 

Doporučení pro pedagogy: Jak na mediální výchovu v RVP ZV

  1. Integrace do výuky: Zařazujte témata mediální výchovy do různých předmětů, například:

    • V českém jazyce analyzujte mediální texty.

    • V občanské výchově diskutujte o vlivu médií na společnost.

    • V informatice se zaměřte na digitální gramotnost a bezpečnost online.

    • V dějepise využívejte historické i současné mediální prameny (např. dobový tisk, rozhlasové projevy, propagandistické plakáty). Učte žáky rozlišovat fakta od manipulací a reflektovat roli médií v dějinách (např. propaganda za totalitních režimů, role médií při sametové revoluci).

  2. Využití dostupných materiálů: Využívejte metodické materiály a příklady dobré praxe dostupné na ověřených portálech.

  3. Spolupráce s kolegy: Sdílejte zkušenosti a materiály s ostatními učiteli, plánujte společné projekty zaměřené na mediální výchovu.

  4. Další vzdělávání: Zúčastněte se seminářů a školení zaměřených na mediální gramotnost a její integraci do výuky.

Co to znamená pro praxi učitele? 

Přestože termín „mediální výchova“ není v novém kurikulu titulkem samostatného průřezového tématu, dovednosti, které dříve zastřešoval, se v něm objevují s ještě větším důrazem. Jsou nyní považovány za nedílnou součást základních gramotností a klíčových kompetencí, ke kterým musí směřovat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají. 

Tento posun znamená, že rozvoj schopnosti kriticky vnímat informace, orientovat se v mediálním světě a bezpečně jej využívat by se neměl odehrávat pouze v rámci speciálních projektů nebo mediální výchovy jako takové. Tyto dovednosti je potřeba integrovat do běžné výuky napříč předměty. Jako učitelé máme příležitost a vlastně i úkol tyto důležité kompetence rozvíjet například při práci s textem v češtině, při vyhledávání informací pro referát, při posuzování zdrojů v dějepise, při analýze dat v informatice nebo při diskuzi o online rizicích ve výchově ke zdraví. 

Tento přístup může být náročnější na plánování a mezioborovou spolupráci, ale zároveň dává těmto klíčovým dovednostem větší váhu a přirozeněji je ukotvuje v každodenním učení žáků. Nový RVP ZV nás tak vlastně podporuje, abychom kritické myšlení a informovanost rozvíjeli kontinuálně, nejen nárazově. A to je, z pohledu přípravy žáků na reálný svět, výborná zpráva. 

Související odkazy

Mediální výchova a dezinformace

Rámcové vzdělávací programy