24. 6. 2025
Mediální výchova: tajná ingredience nového kurikula
Pavlína Jurzykowská
Nedávné změny v RVP ZV přinesly, mimo jiné, i úpravu pojetí průřezových témat a s tím související znatelný posun v tom, jak kurikulum uchopuje témata jako mediální výchova, kritické myšlení a práce s informacemi. Na první pohled by se mohlo zdát, že mediální výchova z nového dokumentu „zmizela“. Podívejme se ale detailněji, co se vlastně stalo a proč je to pro učitele v praxi možná vítaná zpráva.
Integrace témat
Ve „starším“ pojetí RVP ZV byla mediální výchova explicitně uvedena jako jedno z pěti průřezových témat. Byla charakterizována jako závazná součást základního vzdělávání. Jejím cílem bylo „vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti“ a vedla k osvojení poznatků o fungování médií a získání dovedností pro „poučené, aktivní a nezávislé zapojení do mediální komunikace“. Zaměřovala se na kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, posouzení jejich věrohodnosti, vyhodnocení komunikačního záměru a systematické vytváření kritického odstupu.
Nový RVP ZV uvádí jinou, zredukovanou sadu tří průřezových témat (péče o druhé, společnost pro všechny, udržitelné prostředí). V této nové sadě samostatné průřezové téma mediální výchova tedy už není uvedeno. To ale rozhodně neznamená, že by témata jako mediální gramotnost, kritické myšlení, práce s informacemi nebo boj proti dezinformacím z RVP zcela vymizela.
Klíčové koncepty dříve obsažené v rámci mediální výchovy a v souvisejících oblastech jsou hlouběji integrovány do jiných, pro vzdělávání fundamentálnějších částí:
Kód OVU | Očekávaný výsledek učení (OVU) | Znalostní základ a propojení s OVU |
PTS-000-000-ZV5-002 | Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sdělení. | člověk a jeho svět, český jazyk a literatura (CJS-CJS-002-ZV5-010, JJK-CJL-001-ZV5-004, -006) |
PTS-000-000-ZV5-003 | Na základě vlastní zkušenosti uvede příklady, jak konzumace médií může ovlivnit jeho postoje nebo postoj vrstevníků. | český jazyk a literatura, informatika (INF-INF-003-ZV5-006, JJK-CJL-001-ZV5-001, -006) |
PTS-000-000-ZV5-005 | Viz výše (součást ZV5-002, duplicitní položka). | – |
PTS-000-000-ZV9-002 | Rozezná a vysvětlí volbu výrazových prostředků, kterými se mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání tématu. | dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura (7 OVU) |
PTS-000-000-ZV9-003 | Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne způsoby prevence jejich šíření. | dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura (5 OVU) |
Vzdělávací oblast | Kód OVU | Očekávaný výsledek učení (OVU) |
Český jazyk a literatura | JJK-CJL-001-ZV5-001 | V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky podle záměru a situace. |
Český jazyk a literatura | JJK-CJL-001-ZV5-004 | Posoudí výpověď v konkrétní situaci a adekvátně reaguje. |
Český jazyk a literatura | JJK-CJL-001-ZV5-006 | Rozpozná manipulaci v komunikaci a reaguje přiměřeně věku. |
Český jazyk a literatura | JJK-CJL-001-ZV9-009 | Vyhledá, kriticky posoudí a sdílí informace, volí etické způsoby. |
Český jazyk a literatura | JJK-CJL-001-ZV9-013 | Rozpoznává manipulaci, zaujímá kritický postoj a reaguje přiměřeně. |
Informatika | INF-INF-003-ZV5-006 | Rozezná, s jakými daty pracuje IS a jaký je jeho účel. |
Člověk a jeho svět | CJS-CJS-002-ZV5-010 | Posoudí, co/kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí. |
Dějepis | CAS-DEJ-001-ZV9-002 | Posoudí informační hodnotu a důvěryhodnost historických zdrojů. |
Dějepis | CAS-DEJ-001-ZV9-003 | Vysvětlí rozdíl mezi dějepisem a zobrazením minulosti v médiích. |
Výchova k občanství | CAS-VKO-001-ZV9-003/004/010 | Zhodnotí vlivy na rozhodování, zkoumá volby, kriticky posuzuje veřejné dění. |
Výchova k občanství | CAS-VKO-001-ZV9-006 | Prozkoumá volby a zapojení občanů. |
Výchova k občanství | CAS-VKO-002-ZV9-010 | Kriticky posuzuje dění ve světě a regionu. |
Kód OVU | Kompetence |
KDI-BZK-000-ZV5-001 | Respektuje pravidla bezpečnosti v práci s technologiemi a daty. |
KRP-KRP-000-ZV5-001 | Uvědomuje si důležitost ověřování informací. |
KRP-VED-000-ZV5-001 | Rozhoduje se na základě objektivních dat. |
KDI-TDO-000-ZV9-001 | Tvoří digitální obsah s cílem podpořit vlastní činnost. |
KKK-POR-000-ZV5-001 | Rozumí běžným formám sdělení včetně nepřímých významů. |
KKK-POR-000-ZV9-001 | Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení. |
KOB-ODP-000-ZV5-001 | Uvědomuje si svou odpovědnost vůči ostatním a okolí. |
KOB-ODP-000-ZV9-001 | Přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí. |
KOS-EMP-000-ZV9-001 | Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem. |
ZGC-KRA-000-ZV9-001 | Pomocí kritické analýzy vyvozuje hlavní myšlenky a význam textů. |
Doporučení pro pedagogy: Jak na mediální výchovu v RVP ZV
Integrace do výuky: Zařazujte témata mediální výchovy do různých předmětů, například:
V českém jazyce analyzujte mediální texty.
V občanské výchově diskutujte o vlivu médií na společnost.
V informatice se zaměřte na digitální gramotnost a bezpečnost online.
V dějepise využívejte historické i současné mediální prameny (např. dobový tisk, rozhlasové projevy, propagandistické plakáty). Učte žáky rozlišovat fakta od manipulací a reflektovat roli médií v dějinách (např. propaganda za totalitních režimů, role médií při sametové revoluci).
Využití dostupných materiálů: Využívejte metodické materiály a příklady dobré praxe dostupné na ověřených portálech.
Spolupráce s kolegy: Sdílejte zkušenosti a materiály s ostatními učiteli, plánujte společné projekty zaměřené na mediální výchovu.
Další vzdělávání: Zúčastněte se seminářů a školení zaměřených na mediální gramotnost a její integraci do výuky.
Co to znamená pro praxi učitele?
Přestože termín „mediální výchova“ není v novém kurikulu titulkem samostatného průřezového tématu, dovednosti, které dříve zastřešoval, se v něm objevují s ještě větším důrazem. Jsou nyní považovány za nedílnou součást základních gramotností a klíčových kompetencí, ke kterým musí směřovat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají.
Tento posun znamená, že rozvoj schopnosti kriticky vnímat informace, orientovat se v mediálním světě a bezpečně jej využívat by se neměl odehrávat pouze v rámci speciálních projektů nebo mediální výchovy jako takové. Tyto dovednosti je potřeba integrovat do běžné výuky napříč předměty. Jako učitelé máme příležitost a vlastně i úkol tyto důležité kompetence rozvíjet například při práci s textem v češtině, při vyhledávání informací pro referát, při posuzování zdrojů v dějepise, při analýze dat v informatice nebo při diskuzi o online rizicích ve výchově ke zdraví.
Tento přístup může být náročnější na plánování a mezioborovou spolupráci, ale zároveň dává těmto klíčovým dovednostem větší váhu a přirozeněji je ukotvuje v každodenním učení žáků. Nový RVP ZV nás tak vlastně podporuje, abychom kritické myšlení a informovanost rozvíjeli kontinuálně, nejen nárazově. A to je, z pohledu přípravy žáků na reálný svět, výborná zpráva.