25. 11. 2025

Kdy dát dítěti první mobil? Nehledejme magický věk, ale připravenost

Petra Melecká

„Kdy už konečně dostanu vlastní mobil?“ Otázka, kterou před Vánoci slyší spousta rodičů častěji než koledy. Ve třídě ho „mají všichni“ a dospělí lavírují mezi pocitem, že by měli ještě počkat, a obavou, aby dítě nebylo ve třídě „to poslední bez telefonu“. V novém dílu podcastu KYBcast se moderátor Václav Maněna s Martinem Kalibou, lektorem a specialistou na bezpečné chování v online světě, dívají na otázku prvního mobilu trochu jinak: místo ideálního věku hledají připravenost dítěte i rodiny.

Čísla ze studie vs. realita v rodině 

Statistiky ukazují, že české děti dostávají první chytrý telefon nejčastěji mezi devátým a dvanáctým rokem. Někdo to spojuje s nástupem do školy, jiní čekají na druhý stupeň. Část rodičů by s vlastním mobilem klidně vydržela až k patnácti letům, tedy věku, kdy už dítě může samo dávat souhlas se zpracováním osobních údajů a zakládat účty na sociálních sítích. 

„Neexistuje ideální věk, který by šel vyjádřit číslem. Spíše jde o dobu, kdy už je dítě na svůj první mobilní telefon připravené,“ shrnuje Kaliba. Připravenost podle něj nesouvisí jen s věkem, ale i s povahou dítěte, jeho zodpovědností, specifickými potřebami a tím, jak připravená je celá rodina. 

Tlačítkový, hodinky, smartphone: a proč to vlastně chceme? 

Dřív než rodiče sáhnou po katalogu telefonů, je dobré položit si prvně otázku: proč vůbec chceme, aby dítě zařízení mělo? 

U části rodičů je hlavní motiv kontakt a bezpečí. K tomu často stačí něco úplně jednoduchého: tlačítkový telefon nebo chytré hodinky. „Hodinky většinou naplní rodičovskou potřebu vědět, kde dítě je, aniž by ho hned házely do světa aplikací a sítí.” Jenže i to má svá úskalí. Učitelé už narazili na situace, kdy se z hodinek stal nástroj dálkového odposlechu ve třídě. 

U dětí samotných přichází do hry zvědavost. Chtějí fotit, poslouchat hudbu, hrát hry, být součástí kolektivu. A pak je tu zcela reálný tlak vrstevníků. Psycholog Václav Mertin, kterého podcast zmiňuje, připomíná, že „být ten poslední bez smartphonu“ není pro dítě snadná sociální pozice a je dobré o tom s ním otevřeně mluvit. 

První smartphone není první kontakt s mobilem 

Většina dětí má za sebou roky zkušeností s cizími telefony. Vlastnit zařízení je ale něco jiného. Kaliba proto doporučuje postupný vstup do digitálního světa. 

Nejprve sdílený telefon a jasně daný účel. Zavoláš babičce, pustíš si video. Později první krátké samostatné používání. A až když se ukáže, že dítě dodržuje domluvy, vrací telefon včas a zvládá skončit, přichází vlastní přístroj. 

Darovat smartphone jen tak pod stromeček a doufat, že se dítě samo neztratí v džungli aplikací, to je spíš recept na potíže.

Dohoda místo zákazu. A hlavně společně 

Jakmile padne rozhodnutí pořídit smartphone, přichází doporučovaný krok: společná dohoda. Ne jako seznam pokut, ale jako pravidla, kterým rozumí obě strany. 

Jde o jednoduchou „smlouvu“ mezi rodičem a dítětem. Klidně napsanou na papíře a podepsanou. Dítě má mít možnost ptát se, navrhovat i nesouhlasit s jednotlivými body. 

Dohoda otevírá i praktické otázky: kolik času denně je rozumné, kdy jde telefon spát mimo pokoj, co dělat při zprávě od cizího člověka a jak nakládat s fotkami, které dítě nechce vidět online. 

Rodiče přitom nemusí začínat od nuly. V podcastu zazní i tip podívat se společně na videa influencerů, kteří dětem vysvětlují rizika internetu jejich jazykem, například Kovyho. A také na konkrétní materiály, jako je ilustrovaná příručka „První mobil“ od CZ.NIC nebo digitální dohoda z projektu Safer Kids Online. To jsou věci, které lze opravdu otevřít a projít společně, ne jen v duchu odškrtnout. 

Děti nejsou digitální géniové, ale někdy digitální trosečníci 

Možná máme tendenci říkat, že „děti tomu stejně rozumí líp než my“. Ano, v některých aplikacích se zorientují rychleji než dospělí. To ale neznamená, že automaticky zvládají rizika, manipulaci, tlak vrstevníků nebo vlastní závislost. 

Úloha dospělých v digitálním světě tak není o moc jiná než v tom fyzickém. Když dítě poprvé jde samo ze školy, také ho předem vodíme trasou, učíme rozhlížet se, vysvětlujeme, proč nenasedat k cizím lidem do auta. Při prvním mobilu jde o podobný princip, jen místo přechodů trénujeme mediální gramotnost a schopnost říct ne. 

Host podcastu připomíná, že první smartphone není jen dárek, ale velký krok do kybersvěta. A že by na něj dítě nemělo být samo. 

Poslechnout si celý díl může být začátek pro vás. A „první mobil“ nemusí být zdroj konfliktů, ale příležitost naučit se být v digitálním světě společně. A dítě z toho bude těžit ještě dlouho po Vánocích. 

Související odkazy

KYBcast

Kybernetická bezpečnost