Estetické
vzdělávání

Kategorie M, L0, L5

Střední odborná škola

Estetické vzdělávání a digitální technologie

Žáci v maturitních oborech SOŠ jsou vedeni k tomu, aby digitální technologie využívali jako nástroj pro kreativní tvorbu a interpretaci uměleckých děl. Učíme je, jak digitální média využít k vyjádření vlastních myšlenek a emocí a jak při práci s digitálním obsahem aplikovat estetická kritéria. Zároveň se žáci učí posuzovat a hodnotit digitální tvorbu z hlediska její kvality a etiky.

Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků

V rámci oblasti literatury a ostatních druhů umění rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • podporujeme žáky v používání digitálních nástrojů pro tvorbu a editaci literárních textů, vizuálních děl a multimediálních projektů;
  • učíme žáky vytvářet a prezentovat literární a umělecká díla s využitím digitálních technologií, přičemž klademe důraz na dodržování autorských práv;
  • vedeme žáky k využívání digitálních zdrojů pro studium a interpretaci uměleckých děl z různých historických období a kulturních kontextů;

V rámci oblasti práce s literárním textem rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • učíme žáky analyzovat a interpretovat literární texty s využitím digitálních nástrojů, které podporují čtenářské dovednosti;
  • podporujeme žáky při tvorbě vlastních literárních textů a jejich prezentaci v digitální podobě, včetně práce s e-knihami a audioknihami;
  • vedeme žáky k hodnocení a recenzi literárních děl, přičemž využíváme digitální platformy pro publikaci a sdílení těchto hodnocení;

V rámci oblasti kultury rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • seznamujeme žáky s digitálními médii jako prostředkem pro zkoumání a prezentaci kulturních fenoménů;
  • učíme žáky využívat digitální technologie při organizování kulturních akcí a projektů, včetně tvorby digitálních plakátů, pozvánek a programů;
  • podporujeme žáky v kritickém hodnocení kulturních a mediálních produktů celosvětově dostupných v digitálním prostředí, s důrazem na etické aspekty tvorby a konzumace digitálního obsahu.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Záhadný paleontologický objev

Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Laboratorní práce – Lišejníky: typy stélek

Tento článek je prvním ze souboru laboratorních prací zaměřených na lišejníky. V přílohách je uveden zdrojový text k celému souboru laboratorních prací a pracovní list k laboratorní práci na téma Typy stélek.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.