Estetické
vzdělávání
Kategorie M, L0, L5
Střední odborná škola
Estetické vzdělávání a digitální technologie
Žáci v maturitních oborech SOŠ jsou vedeni k tomu, aby digitální technologie využívali jako nástroj pro kreativní tvorbu a interpretaci uměleckých děl. Učíme je, jak digitální média využít k vyjádření vlastních myšlenek a emocí a jak při práci s digitálním obsahem aplikovat estetická kritéria. Zároveň se žáci učí posuzovat a hodnotit digitální tvorbu z hlediska její kvality a etiky.
Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků
V rámci oblasti literatury a ostatních druhů umění rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- podporujeme žáky v používání digitálních nástrojů pro tvorbu a editaci literárních textů, vizuálních děl a multimediálních projektů;
- učíme žáky vytvářet a prezentovat literární a umělecká díla s využitím digitálních technologií, přičemž klademe důraz na dodržování autorských práv;
- vedeme žáky k využívání digitálních zdrojů pro studium a interpretaci uměleckých děl z různých historických období a kulturních kontextů;
V rámci oblasti práce s literárním textem rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- učíme žáky analyzovat a interpretovat literární texty s využitím digitálních nástrojů, které podporují čtenářské dovednosti;
- podporujeme žáky při tvorbě vlastních literárních textů a jejich prezentaci v digitální podobě, včetně práce s e-knihami a audioknihami;
- vedeme žáky k hodnocení a recenzi literárních děl, přičemž využíváme digitální platformy pro publikaci a sdílení těchto hodnocení;
V rámci oblasti kultury rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- seznamujeme žáky s digitálními médii jako prostředkem pro zkoumání a prezentaci kulturních fenoménů;
- učíme žáky využívat digitální technologie při organizování kulturních akcí a projektů, včetně tvorby digitálních plakátů, pozvánek a programů;
- podporujeme žáky v kritickém hodnocení kulturních a mediálních produktů celosvětově dostupných v digitálním prostředí, s důrazem na etické aspekty tvorby a konzumace digitálního obsahu.