12. ročník konference
Digitální technologie ve výuce – praktické využití ve školách

DigiSeč 2024

Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?

12. ročník konference
Digitální technologie ve výuce – praktické využití ve školách

DigiSeč 2024

Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?

4.–5. listopadu 2024

Dvoudenní konference DigiSeč 2024 byla zaměřená na digitalizaci a její vliv na trh práce. Program plný inspirativních workshopů a odborných přednášek přinesl zejména učitelům ZŠ a SŠ nové dovednosti, které mohou využít při výuce digitálních kompetencí. Společně jsme zkoumali aktuální trendy v digitálním vzdělávání a diskutovali jsme o digitalizaci veřejných služeb, budoucnosti stavebnictví v digitálním věku a o vzniku nových kompetencí potřebných na trhu práce. 

Po oba dny proběhl veletrh partnerů konference.

Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok

Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání.

Plenární část: prezentace řečníků

Irena Fričová
Zahájení konference

Anna Stočesová Martinková
Udržitelné financování IT a digitální infrastruktury na školách

Daniela Růžičková
Digitální kompetence 2024

moderovala Tereza Willoughby

Irena Fričová

Po studiích na FEL ČVUT pracovala jako programátorka ve Spolaně v Neratovicích, pak jako konzultantka v KPMG, po dokončení doplňujícího pedagogického studia osmnáct let učila na středních školách. Od počátku své pedagogické cesty se specializuje na vzdělávací projekty zaměřené na rozvoj digikompetencí pedagogů. Vymýšlí a řídí projekty zaměřené na tuto oblast, působí jako lektorka digitálních kompetencí. V NPI ČR (dříve NUV) pracuje od roku 2011 a v současnosti vede projekt NPO 3.1 DIGI, jehož cílem je pomoci školám se zaváděním nové informatiky a digikompetencí do výuky. Ve volném čase se věnuje vysokohorské turistice, badmintonu a mnoho let pořádá letní tábor pro děti PIKOMAT. 

Anna Stočesová Martinková

Působí na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jako vrchní ministerský rada a je vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání. Společně s kolegy má na starosti zlepšení podmínek pro digitální vzdělávání ve smyslu Strategie vzdělávací politiky 2030+ a věnuje se implementaci komponenty 3.1. Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy. 

Daniela Růžičková

Vystudovala PedF UK a od té doby se zajímá o využití počítačů a ICT ve výuce. Učila na základní škole matematiku a ICT a pracovala jako zástupkyně ředitelky školy. Od roku 2009 pracuje v NPI ČR, byla spoluautorkou Strategie digitálního vzdělávání 2020, věnuje se rozvoji ICT kurikula a jeho formulaci v rámcových vzdělávacích programech. V letech 2016–2021 vedla skupinu, která připravila nový obsah RVP ZV a gymnaziálních RVP v digitální oblasti. Je členkou týmu, který navrhuje a realizuje aktivity na pomoc základním školám a gymnáziím s proměnou školního kurikula podle nového RVP.  

Jan Berki

Jan Berki (1981) je český politik, učitel a vysokoškolský pedagog, skaut, od října 2021 poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, člen a místopředseda hnutí Starostové pro Liberecký kraj. V Poslanecké sněmovně je členem Výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu a Výboru pro evropské záležitosti a předsedou podvýboru pro vědu a vysoké školy. Dlouhodobě se věnuje informatickému kurikulu, a to především tomu základoškolskému. V současné době je jeho akademickým působištěm Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci. Mimo jiné je spolutvůrcem úprav RVP a modelových ŠVP, hlavním autorem nových učebnic Základy informatiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ, spolupracuje na Bobříkovi informatiky a také na pořádání konference DIDINFO.

ePoslanec:kyně? 

Nebojte (nebo možná: neradujte se), příspěvek by se neměl primárně zamýšlet nad tím, jak nahradit poslance a poslankyně umělou inteligencí. Ani se nechci pouštět do diskuze, zda by vykazovala lepší výsledky.  Podívejme se ale společně na to, jaké složky digitální kompetence poskytují konkurenční výhodu či které jsou nezbytné pro výkon mandátu. Nejde jen o každodenní činnosti, ale také o kontext rozhodování.

Petr Foltýn

V letech 2006–2015 pracoval ve vedení obchodních a technických týmů v oblasti outsourcingu IT služeb. Od roku 2015 působil v managementu obchodní společnosti náležející do holdingové struktury, jejíž součástí bylo i soukromé zdravotnické zařízení. V této společnosti od r. 2016 působil v pozici obchodního ředitele. Začátkem roku 2018 poté nastoupil do funkce náměstka ředitele pro IT ve FN Ostrava a v průběhu roku 2023 pracoval na částečný úvazek na ministerstvu zdravotnictví jako konzultant pro projekty elektronizace. Od února 2024 je na ministerstvu zdravotnictví ředitelem Národního centra elektronického zdravotnictví. 

Národní eHealth, digitalizace a elektronizace českého zdravotnictví

Resort zdravotnictví čekají klíčové změny v oblasti digitalizace. Ministerstvo zdravotnictví po velmi dlouhých přípravách zahajuje sérii klíčových projektů, které umožní poskytovatelům i pacientům sdílet zdravotnická data a mít přístup k evidovaným záznamům. Pro dosažení využitelného výsledku je ale nezbytné konsolidovat stávající stav, zahájit nezbytnou standardizaci a umožnit tak kromě skutečného vedení elektronické zdravotní dokumentace i její následné předání. Cílem je zajistit zdravotníkům i pacientům důstojné nástroje elektronizace, které umožní velmi kýženou optimalizaci i podporu léčebné péče. V rámci prezentace bude představena celková koncepce eHealth a jednotlivé komponenty realizovaných i plánovaných centrálních systémů. 

Petr Koubský

Petr Koubský je redaktorem Deníku N pro vědu a techniku. Dříve pracoval v počítačových časopisech Softwarové noviny a Inside, pak jako novinář a publicista na volné noze. Studoval na VŠCHT a FEL ČVUT, po absolvování působil jako softwarový vývojář a jako výzkumný pracovník v tehdejší ČSAV. Řadu let externě přednášel na různých vysokých školách (VŠE Praha, FF UK, FSV UK), v současnosti učí předmět vědecká žurnalistika na FF UP v Olomouci. Je držitelem novinářské Ceny Ferdinanda Peroutky za rok 2020.  

Digitální technologie ve škole a v každodenním životě: druhý pohled 

Počítače, mobily a internet jsou pro nás samozřejmostí už tak dlouho, že si jen obtížně vzpomínáme, jak jsme vlastně žili bez nich. Všudypřítomnost vytváří iluzi srozumitelnosti. Ve skutečnosti často přehlížíme, že některé aspekty digitální společnosti nejsou ani samozřejmé, ani jednoznačné. Přednáška se dotkne témat jako digitalizace státu, metody vývoje softwaru, umělá inteligence, šíření dezinformací. Připomene, že o všech těchto tématech bychom měli přemýšlet hlouběji. 

Workshopy: praktická část konference

Zkušení učitelé a lektoři předávali účastníkům své tipy a zkušenosti na tematických workshopech, zaměřených na digitální technologie a rozvíjení digitálních kompetencí. Učitelé mohli vybírat ze čtyřiceti různých workshopů.

Pondělí 4. 11. 2024, 13.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠13.45

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Dagmar Chytková (NPI ČR) ICT koordinátor není školní ajťák!  Barevná učebna
Dagmar Biersaková, Vlastimil Vaněk
(Nadace České spořitelny)
Měníme pohled na finanční vzdělávání Vinárna
David Plešinger (Acer) Školní digitální zařízení Acer Velký sál

Pondělí 4. 11. 2024, 14.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠15.30

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Pavel Žalský Hry, Netflix a dějepis Modrý salonek
Ondřej Neumajer Digitální pedagogický leadership aneb V roli průvodce digitální transformací Barevná učebna
Zbyněk Filipi Návrhy na aktivity zaměřené na tvorbu na Wikipedii pro rozvoj digitální kompetence žáků Vinárna
Lenka Blehová Kompetenční výuka – možnost, jak účelně zařadit digikompetence Žlutý salonek
Cyril Brom a Anna Drobná Datová Lhota: O cloudech a serverech pro páťáky až sedmáky hravě Skleněný salonek
Hana Mahnelová Náměty na praktické využití digitálních technologií v matematice na ZŠ a SŠ Červený salonek
Renata Votavová a Vojtěch Gybas Karty NPI ČR do výuky informatiky žáků s mentálním postižením Zelený salonek
Partneři:

Jiří Chytil (Microsoft), Zuzana Kuželová (ZŠ Okružní Zlín)


AI jako kopilot pedagoga

Velký sál
Jiří Jeništa (AV Media) Simulační výuka ve VR Velký sál

Pondělí 4. 11. 2024, 16.30–⁠⁠⁠⁠⁠⁠18.00

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Lukáš Borovička Analýza reklamy v digitálním prostředí   Modrý salonek
Ludmila Kovaříková Psaní s umělou inteligencí Barevná učebna
Štěpánka Baierlová Nová informatika – příležitost pro změnu ve výuce i hodnocení  Vinárna
Hana Fládrová Použití digitálních technologií v ekonomickém vzdělávání Žlutý salonek
Daniel Janata Propojení online nástrojů v kooperativní výuce na téma LIDSKÉ TĚLO  Skleněný salonek
Anna Yaghobová Jak učit o internetu? Modelové hodiny informatiky pro 2. stupeň ZŠ  Červený salonek
Milena Tunkerová Rozvoj digitálních kompetencí u žáků, kteří při využívání digitálních technologií vyžadují podporu  Zelený salonek
Partneři:
Learniga

Animační studio: Od teorie k tvorbě
Velký sál
Zonepi MODI – programovatelná stavebnice v projektech Velký sál

Úterý 5. 11. 2024, 9.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠10.30

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Markéta Emmer Illová Digitální hrátky s textem na různé způsoby  Modrý salonek
Karel Malík Mapy bez účtu Barevná učebna
Štěpánka Baierlová Tanec robotů s VEX 123 Vinárna

Sven Dražan, Petra Hutařová

Ukázka hravé výuky s Umíme

Žlutý salonek
Magdalena Tylová Rozvoj digitálních kompetencí na 1. stupni ZŠ  Skleněný salonek
Miroslav Staněk Co se o světě kolem nás můžeme dozvědět ze senzorů mobilu? Co se z nich naopak svět dozvídá o nás?  Červený salonek
Hana Mahnelová Aktivní užití digi nástrojů ACD/ChemSketch a Unreal Chemist v chemickém vzdělávání na ZŠ a SŠ Zelený salonek
Partneři:
Petr Caloň EDUGO

Chromebooky ve škole

Velký sál
Petr Polívka (IT guru) Kybernetická bezpečnost školy s IT guru a lektory NPI ČR Velký sál

Úterý 5. 11. 2024, ⁠⁠⁠⁠⁠⁠11.00–12.30

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Klára Pirklová Digitální kompetence v každodenním životě Modrý salonek
Vanda Vaníčková Pějme píseň dokola Barevná učebna
Jakub Holec Reálná data ve výuce přírodovědných předmětů  Vinárna
Zbyněk Filipi Návrhy na aktivity zaměřené na tvorbu na Wikipedii pro rozvoj digitální kompetence žáků Žlutý salonek
Helena Peřinová Bezpečnost na internetu ve výuce jazyků na 1. stupni   Skleněný salonek
Vít Voráček a Martina Voráčková Online metodika Animetod – ukázka lekce Princip animace  Červený salonek
Michaela Rejnová Tvorba a úprava videí pro školní projekty Zelený salonek
Partneři:
Monika Lekovská (ZŠ Čakovice, Profimedia – Aktivní třída

Roboti a robotické stavebnice v praktickém workshopu

Velký sál
Centrum kybernetické bezpečnost Digitální stopa a šedá data: Hledání osobních informací na internetu Velký sál

Konference je určena zejména pedagogickým pracovníkům základních a středních škol
V případě jakýchkoli dotazů nás kontaktujte na e-mailu vojtech.splavec@npi.cz


Fotogalerie



Související odkazy


Jaká byla DigiSeč 2023

Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč.

DigiSeč 2023

Dvoudenní konference DigiSeč 2023 proběhla již pojedenácté a v tomto roce byla určena učitelům všech předmětů na základních a středních školách.

DigiSeč 2022

Desátý ročník konference DigiSeč 2022 o digitálních technologiích ve výuce se věnoval tématu digitálních kompetencí a nové informatiky na školách a zaměřil se tentokrát na učitele českého jazyka, cizích jazyků, matematiky a informatiky.